Seuramatkaehdot

Hyödyllistä tietoa matkustajille ja Xenia Tours Oy:n erityismatkaehdot

Noudatamme Suomen matkatoimistoalan liitto ry:n ja kuluttaja-asiamiehen neuvottelemia ja 30.6.2009 allekirjoittamia yleisiä valmismatkaehtoja, jotka löytyvät kokonaisuudessaan tämän sivun alaosasta ja ovat saavilla toimistoissamme. Matkustajan on syytä tutustua huolella matkaehtoihin kokonaisuudessaan. Maksettuaan ennakkomaksun matkustaja hyväksyy ehdot ja sitoutuu noudattamaan niitä.

Matkan erityisluonteen vuoksi sovellamme erityisehtoja, jotka on kerrottu alla. Matkan erityisluonne syntyy siitä, että matka on tietylle asiakasryhmälle räätälöity erikoismatka, eikä matkaa myydä tämän ryhmän ulkopuolelle. Myös lento- tai junapohjaisten valmismatkojen erityisluonteen vuoksi niillä sovelletaan yleisistä valmismatkaehdoista poikkeavia erityismatkaehtoja. Erityismatkoilla noudatetaan erityismatkojen peruutusehtoja peruutuksen syystä riippumatta. Niiden mukaan matkan hintaa ei voi palauttaa lippujen kirjoituksen jälkeen.

Lentomatkojen mahdollisista aikataulunmuutoksista vastaa lentoyhtiö, juna-aikatauluista rautatieyhtiö ja laivojen aikatauluista laivayhtiö. Reittien ja aikataulujen muutoksissa noudatetaan aina niistä vastaavien yhtiöiden ehtoja. Kuljetusyhtiö on vastuussa matkustajista kuljetuksen aikana kuljetusehtojensa edellyttämällä tavalla. Lentoliikenteessä kannattaa varautua myöhästymisiin.

Meillä ei ole erillisiä juna-, laiva- tai lentopaikkakiintiöitä, vaan paikat varataan meille tilausten perusteella.

Varausvahvistus

Lasku on vahvistus matkustajan varaamasta matkasta. Matkustajalla on velvollisuus tarkistaa osanottajatodistus ja ilmoittaa virheistä ennen maksun suorittamista. Tarkista laskusta ja matkustusasiakirjoista hotelli-, laiva- ja lentotietojen sekä matkapäivien oikeellisuus ja matkustajien tiedot (nimi, sukupuoli, lasten ikä yms.). Mahdollisten epäselvyyksien ilmetessä ottakaa välttömästi yhteyttä toimistoomme.

Asiakkaan velvollisuus on antaa matkaa varatessa nimitiedot niiden virallisessa muodossa eli kuten ne on kirjoitettu matkalla mukana olevassa passissa tai EU-henkilökortissa. Perimme uudelleen kirjoitetusta lipusta ja muista dokumenteista nimenmuutostilanteissa syntyneiden todellisten kulujen lisäksi 50 € toimistokuluja, mikäli asiakas ei ole ilmoittanut matkaa varatessaan virallisia nimitietoja.

Suorittamalla varausmaksun asiakas hyväksyy yleisiin valmismatkaehtoihin sekä Xenia Tours Oy:n erityisehtoihin sisältyvät määräykset sekä ne mahdolliset muutokset, jotka Xenia Tours Oy saattaa hänen tietoonsa matkan vahvistamisen jälkeen. Matkatavaroiden kuljetuksessa noudatamme kunkin kuljetusyhtiön voimassa olevia määräyksiä.

Matkasopimus syntyy, kun matkustaja tilattuaan matkan maksaa varausmaksun. Mikäli matka varataan loppumaksun viimeisen maksupäivän jälkeen (matkakohteesta riippuen 35 – 95 päivää ennen matkan alkua), koko matkan hinta on maksettava matkaa varatessa. Joillakin matkoilla voi loppulasku erääntyä vasta matkan jälkeen. Nämä ehdot sitovat osapuolia myös tällaisissa tapauksissa.

Mikäli matkustaja ei suorita maksuja määräajassa, Xenia Tours Oy:llä on oikeus peruuttaa matkavaraus.

Lähtö lentäen

Lentoasemalla tulee olla hyvissä ajoin ennen lentolippuun merkittyä lähtöaikaa. Tarkista lennon lähtöaika lentolipustasi. Jonotus lentoasemalla voi viedä yllättävän pitkän aikaa ja suosittelemme saapumaan asemalle sen koosta riippuen 1 – 3 tuntia ennen lennon lähtöaikaa. Matkustaja vastaa itse siitä, että saapuu lentoasemalle ajoissa. Asiakas on velvollinen tarkistamaan ja vahvistamaan kohteessa paluulentonsa aikataulun hyvissä ajoin ennen paluulentoa.

Lentomatkoilla matkatavaroiden koko ja paino on rajoitettu. Ilmaiseksi kuljetettavan matkatavaran määrä vaihtelee lentoyhtiöittäin. Tarkista rajoitukset ennen matkalle lähtöä. Lentoyhtiöt perivät matkatavaran ylipainosta lisämaksun, joten kannattaa harkita, mitä matkalla tarvitsee.

Tarkista ennen pakkaamista lentolipustasi tai lentoyhtiöltä, että mukanasi olevien tavaroiden tai aineiden kuljettaminen lentokoneessa on sallittua. Lentoyhtiöillä voi olla tiukemmat rajoitukset kuin näillä sivuilla on esitetty. Matkatavaran mukana ei saa olla palo- tai räjähdysherkkiä eikä myrkyllisiä, syövyttäviä tai muuten vaaralliseksi luokiteltavia aineita. Nesteet kannattaa pakata ruumaan menevään matkatavaraan.

Lääkkeet ja muuta tärkeät tavarat on hyvä pakata käsimatkatavaroihin. Pikkuesineet, kuten kolikot, avaimet, lompakko ja matkapuhelin, on myös hyvä pakata käsimatkatavaroihin. Hyvä nyrkkisääntö on, että matkustamoon ei saa viedä esineitä, joilla voisi vahingoittaa muita matkustajia tai henkilökuntaa. Käsimatkatavaroihin ei saa pakata teräviä esineitä kuten veitsiä, saksia tai korkkiruuveja. Tulitikkuaskin saa kuljettaa vain taskussa. Myös matkustamoon vietävissä nesteissä on rajoituksia. Nesteet kuten voiteet, hammastahnat, hiusgeelit, siirapit, partavaahdot, sytyttimet, aerosolit, hajuvedet ja juomat saa kuljettaa enintään 100 ml:n kokoisissa pakkauksissa ja kaikkien nesteiden tulee mahtua 1 litran kokoiseen läpinäkyvään ja uudelleen suljettavaan muovipussiin (minigrip-pussi).

Lisätietoja lentomatkustamisesta

Muista myös:

* pakkaa itse laukkusi

* älä ota kuljetettavaksesi vieraiden henkilöiden tavaroita, vaikka haluaisitkin auttaa heitä

* pakkaa mukaan vain paketteja yms., joiden sisällön tunnet

* älä jätä matkataroitasi valvomatta

Lentomatkan aikana mahdollisesti vaurioituneista tai myöhässä saapuvista matkatavaroista vastaa lentoyhtiö. Niistä on tehtävä välittömästi saapumislentokentällä ilmoitus lentoyhtiölle. Ilmoituksesta saatava todistus (Property Irregularity Report eli PIR) annetaan omalle vakuutusyhtiölle vahinkoilmoitusta varten.

Lähtö laivalla

Tarkista laivan lähtöaika matkavahvistuksen/laskun liitteenä olevasta ohjeesta. Lähtöselvityksessä tulee olla hyvissä ajoin, viimeistään 35 – 45 minuuttia ennen laivan lähtöä. Matkustaja vastaa itse siitä, että saapuu satamaan ajoissa.

Helsingissä raitiolinja 9 liikennöi Länsiterminaaliin mm. rautatieaseman ja Kampin bussiterminaalin kautta.

Linkki HSL:n Reittioppaaseen

Länsisataman alueella on autoille maksullinen pitkäaikaispysäköinti.
Ajo-ohjeet satamaan ja lisätietoja pysäköinnistä

Matkustusasiakirjat

Suosittelemme passia matkadokumentiksi. Schengen-alueella käy myös poliisiviranomaisen 1.3.1999 jälkeen myöntämä kuvallinen EU-henkilökortti. Ajokortti tms. ei käy matkustusasiakirjaksi. Myös lapsella tulee olla oma passi tai EU-henkilökortti. Ilman huoltajien suostumusta alaikäiselle myönnetty ns. alaikäisen henkilökortti tai väliaikainen henkilökortti eivät käy matkustusasiakirjana.

Erityisesti muita kuin Suomen kansalaisia kehoitamme tarkistamaan viisumikäytännön suoraan konsulaatista.

Matkustajan vastuu

Matkustajan tulee tarkistaa kaikki matkaan liittyvät asiakirjat (passi/EU-henkilökortti ja mikäli matkalle tarvitaan viisumi) ja näiden voimassaoloajat sekä lentoliput ja aikataulut ja mahdolliset muutokset, jotka ilmoitettu ennen matkaa. Passin kuvasivusta ja mahdollisesta viisumista on hyvä ottaa matkalle mukaan kopio tai esimerkiksi kuva kännykällä. Lisäksi kehotamme matkustajaa ottamaan koko matkan ajalle kattavan matka -ja matkatavaravakuutuksen sekä peruutusturvavakuutuksen omasta vakuutusyhtiöstä (katso kohta Matkavakuutus).

Matkakohteessa mahdollisesti ilmenevistä riskeistä saat lisätietoa Ulkoasiainministeriöstä ja Kansanterveyslaitoksesta.

Linkki Ulkoasiainministeriön nettisivuille

Linkki Kansanterveyslaitoksen nettisivuille

Matkalla tulee noudattaa paikallisia turvallisuusmääräyksiä. Matkalla jokainen matkustaja vastaa ensisijaisesti itse omasta turvallisuudestaan. Hätätapauksissa ovat meidän ohellamme maan viranomaiset, Suomen tai muiden EU-maiden lähetystöt sekä konsulaatit oikea taho auttamaan.

Eurooppalainen sairaanhoitokortti

Matkoilla EU- ja ETA-maihin sekä Sveitsiin on hyvä olla mukana eurooppalainen sairaanhoitokortti, jonka Kela myöntää Suomen sosiaaliturvaan kuuluville henkilöille veloituksetta. Kortin toimitusaika on 3-4 viikkoa. Kortin haltijalla on oikeus saada hoitoa julkisessa sairaanhoidossa äkillisen sairauden hoitoon paikallisen lainsäädännön ja järjestelmän mukaisesti samaan hintaan kuin paikalliset asukkaat. 

Turvallisuus ja riskit matkakohteissa

Älä ota matkalle mukaan arvokoruja tai -esineitä. Säilytä suuret rahasummat ja arvoesineet, kuten passi, hotellin tallelokerossa tai kassakaapissa. Taskuvarkaita tulee varoa kaikissa matkakohteissa. Varkauksien varalta suosittelemme matkatavaroiden arvon kattavaa matkavakuutusta. 

Fyysinen kunto matkustettaessa

Matkustajan on annettava tarpeelliset tiedot omasta tai muiden matkan varanneiden matkustajien fyysisestä ja/tai henkisestä tilasta, mukaan lukien alkoholin, huumeiden tai lääkkeiden käyttö. Tämä silloin jos fyysinen ja/tai henkinen tila voi johtaa matkustajaan itseensä tai muihin matkustajiin (matkustajat ja/tai henkilöstö) tai kolmansien osapuolten omaisuuteen kohdistuviin haittoihin, vaaroihin tai riskeihin. Kuljetusyhtiö (jota edustaa esimerkiksi lentokoneen kapteeni) voi evätä matkustajalta oikeuden myöhempään kuljetukseen, jos tiedot osoittautuvat virheellisiksi tai vaillinaisiksi. Tietoja on myös annettava liikkumisrajoitteista ja alaikäisten tai vammaisten matkustajien, raskaana olevien naisten, sairaiden henkilöiden ja muiden matkakumppaneiden saattamisesta. Kuljetusyhtiöt pidättävät oikeuden pyytää lääkärintodistus erityisistä sairauksista. Mikäli lääkärintodistusta ei ole, ne voivat evätä matkustajalta oikeuden (myöhempään) kuljetukseen.

Pääsääntöisesti edellytämme, että matkustaja itse pystyy huolehtimaan omasta liikkumisestaan ryhmän tahdissa. Myös bussi-, juna- ja laivamatkoillamme tutustumme nähtävyyksiin usein jalan. On mahdollista, että päivittäiset kävelymatkat voivat nousta useisiin kilometreihin. Pyydämme aina tarkistamaan myynnistä tai matkaohjelmasta, soveltuuko matka teille.

EU direktiivin 1107/2006 mukaisesti edellytämme, että liikuntarajoitteisen tai sairaanhoidon apua tarvitsevan matkustajan mukana matkalle lähtee oma avustaja, joka on mukana matkalla koko ajan. Voitte konsultoida terveysohjeita omalta lääkäriltänne. Matkanjärjestäjällä on oikeus evätä mat­kalle lähtö, jos asiakas ei pysty huolehti­maan itsestään matkan aikana sairauden tai liikuntarajoitusten vuoksi. Asiakkaan on muutoinkin kyettävä selviytymään matkasta tavanomaisesti, eli omin avuin. Jos asiakas ei kykene huo­lehtimaan itsestään matkan aikana, mahdolliset paluumatkan- ja muut kustannukset ovat asiakkaan omalla vastuulla (YVE 2.9.2 mukaisesti). Tämänkaltaisissa tilanteissa Xenia Toursin vastuu rajoittuu YVE 2.8. mukaiseen avustamisvelvollisuusvastuuseen. 

Matkanjärjestäjän vastuu

Xenia Tours on vastuussa siltä suoraan ostetuista palveluista. Matkan aikana omatoimisesti tehdyt retket, liikkuminen tai ateriat juomineen eivät kuulu vastuullemme, jollei niitä ole tilattu matkanjärjestäjältä. Jos matkanjohtajaa kohtaa sairastapaus tai on­net­to­muus, pyrimme ensisijaisesti saamaan toisen suomalaisen tai pohjoismaalaisen matkanjohtajan tilalle. Joissain tapauksissa pidätämme oikeuden käyttää hätätilanteessa englanninkielistä paikallisopasta. 

Ilmeiset virheet

Xenia Toursia eivät sido ilmeiset virheet ja erehdykset, esimerkiksi matkan hintaa koskevat kirjoitusvirheet. Tällaiset virheet ja erehdykset ovat tai niiden tulisi olla keskivertomatkustajan tunnistettavissa ensinäkemältä.

Palvelumaksut matkalla

Matkojen hintaan ei sisälly paikallisia juomarahoja paikallisoppaille ja kuljettajille. Paikallisen tavan mukaan on usein kohteliasta antaa palvelumaksu matkan lopussa. Matkanjohtaja kertoo, mikä on paikallinen käytäntö. Jokainen matkustaja päättää kuitenkin itse kuinka paljon haluaa palvelurahaa jättää 

Matkavakuutus

Matkavakuutus ei sisälly matkan hintaan. Neuvomme kaikkia matkustajia huolehtimaan siitä, että oma matkavakuutus on voimassa jo matkaa varatessa. Tämä mahdollistaa sen, että matkustaja voi hakea vakuutuksesta korvauksia peruutuskuluhin. Kehotamme että tarkistatte vakuutusta tehdessänne huolellisesti vakuutuksen ehdot ja vakuutusehtojen peruutusturvan. Joihinkin vakuutuksiin saattaa sisältyä vastuurajoituskohta ja siitä voi olla seurauksena matkustajan oman vastuun laajentuminen.

Matkavakuutus korvaa vakuutusehtojen mukaisesti yleensä mm. äkillisestä sairastumisestä tai onnettomuudesta aiheutuvat kustannukset, joita kohdemaan sairaanhoito ei korvaa. Lisäksi vakuutus korvaa yleensä myös välttämättömän sairaankuljetuksen kotimaahan. Vakuutukseen on hyvä sisällyttää myös matkatavaroiden arvon kattava matkatavaravakuutus. Todiste matkavakuutuksesta tulee olla matkalla mukana.

Erityismatkaehtojemme mukaisesti jokaisella matkustajalla on oltava matkavakuutus, johon sisältyy matkan peruutusturvaosa oman, lähiomaisen tai matkatoverin sairastumisen tai kuoleman varalta. Tarkemmat ohjeet saatte vakuutusyhtiöstänne.

Rokotukset

Matkailijan suositeltavia rokotuksia ovat suomalaiset perusrokotukset, kuten jäykkäkouristus, kurkkumätä ja polio. Myös A- ja B-hepatiittisuojaa suositellaan. Tarkista rokotustesi voimassaolo ja tarve hyvissä ajoin ennen matkaa. Lisätietoja rokotuksista saa terveyskeskuksesta, työterveyshuollosta ja rokotusasemilta. Lisätietoja rokotuksista

Suomen tullimääräykset

Matkustaja saa tuoda toisesta EU-maasta verollisina hankkimiaan alkoholijuomia ja tupakkatuotteita verovapaasti omaan käyttöönsä ilman määrällisiä rajoituksia. Verottoman tuonnin ehtona on, että matkustaja tuo tuotteet mukanaan, ja tuotteet tulevat matkustajan tai hänen perheensä henkilökohtaiseen käyttöön tai annetaan lahjaksi. Ajan tasalla olevat tullimääräykset löytyvät tullin nettisivuilta.

EU:n ulkopuolelta voit tuoda alkoholijuomia vain rajoitetun määrän omaan käyttöösi tai lahjaksi: 4 litraa hiilihapotonta viiniä (puna-, valko- ja rosé-) ja 16 litraa olutta (yli 0,5 %). Lisäksi saa tuoda 1 litra väkeviä alkoholijuomia (yli 22 %) TAI 2 litraa alkoholijuomia (maks. 22 %), kuten aperitiivit (mm. vermutit, katkerot, liköörit, sherryt, long drinkit, siideri ja kuohuviinit)

Linkki tullin nettisivuille

Hotellimajoitus

Matkapaketin perushintaan sisältyy majoitus jaetussa 2 hengen huoneessa. Hotellihuoneen saa käyttöön yleensä kello 15.00 ja huone on luovutettava lähtöpäivänä yleensä viimeistään kello 11.00. Mikäli matkustaja haluaa pitää huoneen pitempään ja se on hotellin varaustilanteen mukaan mahdollista, siitä aiheutuvat kulut maksetaan suoraan hotelliin.

Kaikissa majoituspaikoissa ei ole allergisille suunniteltuja huoneita, mutta hotellilla saattaa olla allergisille sopivia vuodevaatteita. Kysy asiaa vastaanotosta.

Erikoisruokavaliot

Erityisruokavalioista, esimerkiksi laktoositon, gluteeniton tai kasvisruokavalio, tulee ilmoittaa matkavarauksen yhteydessä ja paikan päällä aterioiden yhteydessä. Ilmoitamme erikoisruokavaliot eteenpäin ruokailut järjestävälle lentoyhtiölle, ravintolalle tai hotellille, mutta emme voi taata, että erikoisruokavalionne huomioidaan. Ruoka-aineille allergisille ei ole yleensä tarjolla yhtä monipuolisia erikoisruokia kuin Suomessa. 

Yksin matkustavat

Matkoillemme myydään yleensä nais- tai miespaikkoja edellyttäen, että huoneen toinenkin paikka saadaan myydyksi. Mikäli toista henkilöä ei ilmoittaudu, on yksin matkustajan maksettavan 1 hengen huoneen lisämaksu. Sama pätee jos matkan varannut mies- tai naispaikkalainen peruuttaa matkansa.

Matkustajatiedot

Matkustajat ovat tietosuojalain turvaamia, joten emme luovuta matkustajatietoja tai anna etukäteistietoja matkalle osallistujista. Tietojen luovuttaminen ei jälkikäteenkään ole luvallista. Pyydämme teitä itse vaihtamaan matkalla solmittujen tuttavuuksien kanssa yhteystietonne. 

Hinnat ja hinnanmuutokset

Matkanjärjestäjällä on oikeus korottaa matkan hintaa valuuttakurssien, verojen tai julkisten maksujen muuttuessa. Myös laiva- ja lentoyhtiöiden ilmoittamat polttoainemaksut saattavat korottaa matkan hintaa. Poikkeustapauksissa saatetaan asiakkaalta joutua perimään lisämaksu lento- tai laivahintojen äkillisen muutoksen sitä vaatiessa.

Matkanjärjestäjällä on myös oikeus alentaa ilmoitettuja hintoja. Alennetut hinnat ovat voimassa vain erikseen ilmoitettuna aikana. Alennus ei koske aikaisemmin varattuja matkoja.

Hintaan sisältyvät vain ne palvelut, jotka on mainittu kunkin matkan Hintaan sisältyy -kohdassa.

Jos matkustaja ei käytä jotain maksamaansa palvelua, hänellä ei ole oikeutta maksun palautukseen. 

Ryhmät

Ryhmien varaus-, maksu-, ja peruutusehdot saattavat poiketa valmismatkaehdoista. Ryhmänkerääjä/matkanjohtaja on matkustajien yhdyshenkilö, jollei muuta ole sovittu. Yhdyshenkilöllä on oikeus sopia matkanjärjestelyistä Xenia Tours Oy:n kanssa ryhmän muita matkustajia sitovasti. Yhdyshenkilö vastaa siitä, että ryhmän jäsenet saavat tiedon matkaehdoista ja muista sovituista asioista.

Valitukset

Virheestä, joka voidaan korjata jo matkan aikana, on ilmoitettava oppaalle tai muulle matkanjärjestäjän edustajalle välittömästi, kun virhe on havaittu. Mikäli näin ei tapahtu, matkustaja ei ole myöhemmin oikeutettu vetoamaan matkanjärjestäjän suorituksessa olleeseen virheeseen. Matkaa koskevat valitukset ja huomautukset tulee tehdä välittömästi aiheen ilmaannuttua kohteessa oppaalle, matkanjärjestäjän edustajalle tai vastuulliselle matkanjärjestäjälle. Korvausvaatimukset on tehtävä aina kirjallisesti matkanjärjestäjälle viimeistään 1 kk matkan päättymisen jälkeen. 

Vahingonkorvausvastuun rajoittaminen

Matkanjärjestäjän korvausvastuu kuljetukseen liittyvästä vahingosta määräytyy siten, kuin kyseisestä kuljetuksesta säädetään merilaissa, kuljetuksesta ilma-aluksessa annetussa laissa, ilmakuljetussopimuslaissa tai ilmakuljetuslaissa sekä kansainvälisiä rautatiekuljetuksia koskevassa yleissopimuksessa.

Jos matka on hankittu pääasiassa muuhun kuin yksityiseen tarkoitukseen, pidättää matkanjärjestäjä itselleen oikeuden rajoittaa vahingonkorvausvelvollisuuttaan esine- ja varallisuusvahingoissa mahdollisen liikevoiton, palkkion tai vastaavan menettämisen osalta. Matkanjärjestäjän maksaman korvauksen enimmäissumma on näissä tapauksissa 100 €. Xenia Tours Oy ei ole vahingonkorvausvelvollinen välillisesti liikeasioille aiheutuvista vahingoista, jos esim. matkalta paluu myöhästyy. Matkanjärjestäjä ei myöskään vastaa vahingosta, jotka johtuvat lievästä huolimattomuudesta. 

Sopimuksen siirto ja matka-ajan vaihtaminen

Matkustajalla on valmismatkalain mukainen oikeus siirtää sopimus toiselle henkilölle viimeistään 48 tuntia ennen lähtöä. Nimenmuutoksesta veloitetaan muutoskulut (yleensä noin 100 €/matkustaja), mikäli lippuja ei ole vielä kirjoitettu. Mikäli muutos tapahtuu lipunkirjoituksen jälkeen, kulut määräytyvät palveluntuottajien, kuten lentoyhtiöiden, muutos- ja peruutusehtojen mukaisesti. Ne ovat valmismatkalakia huomattavasti tiukemmat. Näin ollen sopimuksen siirtotapauksessa asiakkaalta peritään siirrosta aiheutuvat todelliset kulut, jotka voivat olla jopa alkuperäistä matkan hintaa suuremmat.

Reittien ja aikataulujen muutoksissa noudatetaan aina niistä vastaavien yhtiöiden ehtoja. Mikäli säännöt sallivat muutokset, perimme toimistokulut/lippu ja lisäksi kuljetusyhtiön perimät kulut.

Peruutusehdot

Matkanjärjestäjällä on oikeus peruuttaa matka ylivoimaisen esteen vuoksi, joita ovat esim. poliittiset levottomuudet, lakot, luonnonmullistukset tai vastaavat.

Minimi ryhmäkoko on 20 henkeä, jollei toisin ole mainittu. Matkanjärjestäjällä on oikeus peruuttaa matka liian vähäisen osallistujamäärän vuoksi viimeistään 21 päivää ennen matkan lähtöpäivää. Tällöin suoritetut maksut palautetaan matkustajan ilmoittamalle tilille. Ylivoimaisen esteen vuoksi (Force majeure) matka voidaan peruuttaa matkanjärjestäjän toimesta. Tällöin asiakkaalle palautetaan hänen matkasta maksamansa maksut. Matkanjärjestäjältä ei voi vaatia muuta korvausta tämän lisäksi. Pyrimme molemmissa edellä mainituissa peruutustapauksissa tarjoamaan korvaavaa tai vastaavaa matkaa peruuntuneen tilalle. Joskus lisämaksullisille retkillä tarvitaan minimiosallistujamäärä, ja tämä kerrotaan kyseisen retken yhteydessä.

Jos matkustajaa kohtaa ylivoimainen este, esim. odottamaton ja vakava tapaturma, vakava sairaus tai lähiomaisen kuolemantapaus, matkalle lähdön este on osoitettava luotettavalla selvityksellä, kuten lääkärintodistus, poliisintutkintapyötäkirja tai vakuutusyhtiön lausunto. Selvitys on toimitettava matkanjärjestäjälle niin pian kuin mahdollista tai viimeistään kahden viikon kuluessa peruuttamiseen oikeuttavan esteen ilmenemisestä, jollei määräajan noudattaminen ole matkustajalle kohtuuttoman vaikeaa. Näissä tapauksissa matkustajalla on valmismatkalain ja yleisten valmismatkaehtojen mukainen oikeus peruuttaa matka. Tällöin perimme todelliset kustannukset etukäteen tilatuista ja vahvistetuista palveluista (esim. kuljetukset, majoitukset ja lisäpälvelut), joista meillä ei ole hinnanpalautusoikeutta. Lisäksi veloitetaan Xenia Tours Oy:n toimistokulut. Kehotamme matkustajiamme ottamaan matkavakuutuksen, joka kattaa peruutuskulut.

Peruutusehdot matkoillemme mikäli matkustaja peruuttaa matkansa:

* viimeistään 90 vrk ennen matkan alkua, peritään toimistokulujen lisäksi muutoksesta/peruutuksesta aiheutuneet muut todelliset kulut, jotka palveluntuottaja, kuten lentoyhtiö tai hotelli, matkanjärjestäjältä perii

* 89-30 vrk ennen matkan alkua pidätetään varausmaksu sekä mahdolliset syntyneet kulut ennakkoon maksetuista palveluista (esim. hotellit, lennot ja ohjelmanvaraukset kohteessa)

* 29-7 vrk ennen matkan alkua pidätetään 50% matkan hinnasta sekä syntyneet kulut ennakkoon maksetuista palveluista (enintään 100% matkan hinnasta)

* myöhemmin kuin 7 vrk ennen matkaa ei suoriteta mitään takaisinmaksua

* peruutuksen yhteydessä perimme aina lisäksi etukäteen tilatuista ja vahvistetuista lisäpalveluista aiheutuneet kustannukset (esim. konsertti- ja teatteriliput)

* safareiden, kiertomatkojen, ja muiden erikoisjärjestelyjä sisältävien matkojen osalta noudatetaan kunkin palvelun tuottajan omia peruutusehtoja

* jo aloitettuun matkaan ei voi tehdä muutoksia

Erityismatkojen peruutusehtoja noudatetaan peruutuksen syystä riippumatta. Yleiset valmismatkaehdot ja valmismatkalaki eivät koske muita kuin valmismatkoja.

Kaikkien erityismatkojen peruutusten yhteydessä perimme etukäteen tilattujen ja vahvistetuiden palvelujen lisäksi maksun etukäteen tilatuista ja vahvistetuista lisäpalveluista (esim. konsertti- ja teatteriliput) aiheutuneet todelliset kustannukset, jotka palveluntuottaja matkanjärjestäjältä perii.

Mikäli matka on hinnoiteltu siten, että kahden tai useamman matkustajan seurue majoitetaan samaan huoneeseen, huoneistoon tai hyttiin ja joku seurueen jäsenistä peruuttaa matkan ylivoimaisen esteen vuoksi, Xenia Tours Oy varaa oikeuden veloittaa matkalle lähtevältä yhdenhengenhuoneen lisämaksun tai vastaavan vajaakäyttömaksun.

Toimistokulut (sisältyvät matkan ilmoitettuun kokonaishintaan)

Xenia Tours Oy:n yleisten valmismatkaehtojen mukaiset toimistokulut ovat Eurooppaan suuntautuvilla matkoilla 200 €/henkilö + 15 €:n laskutuslisä ja Euroopan ulkopuolelle suuntautuvilla matkoilla 300 €/henkilö + 15 €:n laskutuslisä. Jos asiakas peruutta matkansa, laskutuslisää ei palauteta.

Matkanjärjestäjä pidättää oikeuden aikataulu-, ohjelma- ym. muutoksiin. Xenia Tours Oy:llä on oikeus vaihtaa hotelli vastaavantasoiseen tai parempaan hotelliin ilman velvoillisuutta hinnanalennukseen tai korvaukseen.

Nämä ehdot ovat voimassa toistaiseksi, kunnes uudet erityisehdot julkaistaan. 

Yleiset valmismatkaehdot

Nämä 30.6.2009 hyväksytyt sopimusehdot ovat Suomen matkatoimistoalan liitto ry:n ja kuluttaja-asiamiehen neuvottelemat.

1. Soveltamisala

1.1. Yleiset valmismatkaehdot
Näitä sopimusehtoja sovelletaan sellaisiin yli kaksi vuorokautta kestäviin valmismatkoihin, jotka on hankittu pääasiassa yksityiseen tarkoitukseen, joihin sisältyy ainakin kuljetus ja majoitus, joita myydään tai tarjotaan myytäväksi Suomessa ja joiden järjestäjällä on toimipaikka Suomessa. Majoituksena pidetään myös majoitusta perheessä.

1.2. Lisäehdot
Matkanjärjestäjällä on oikeus täydentää ja täsmentää yleisiä valmismatkaehtoja lisäehdoilla, jotka eivät saa olla matkustajan vahingoksi ristiriidassa näiden yleisten ehtojen kanssa.

1.3. Erityisehdot
Matkanjärjestäjällä on oikeus käyttää näistä sopimusehdoista poikkeavia erityisehtoja, jos erityisehtojen käyttö on perusteltavissa matkan erityisluonteen, kuljetusmuotoa koskevien poikkeuksellisten määräysten (kuten reittilentojen varaus- ja myyntiehdot), matkan erityisluonteesta johtuvien poikkeuksellisten majoitusehtojen tai matkakohteen erityisolojen vuoksi. Erityisehdot eivät saa olla matkustajan vahingoksi ristiriidassa valmismatkalain kanssa. Matkanjärjestäjän, joka soveltaa peruutustapauksissa erityisehtoja ja veloittaa niiden perusteella matkustajalta todelliset peruutuskulut, on tarvittaessa esitettävä selvitys siitä, miten ne kohdentuvat matkan eri osiin.

2. Valmismatkasopimus ja vastuu sopimuksen toteuttamisesta

2.1. Matkanjärjestäjä vastaa matkustajalle siitä, että valmismatka on sopimuksen mukainen. Vastuu koskee myös matkanjärjestäjän sopimuksen täyttämiseksi käyttämien elinkeinonharjoittajien suorituksia (esimerkiksi kuljetusyhtiöt ja hotellit).

2.2. Matkanvälittäjä vastaa samalla tavoin kuin matkanjärjestäjä matkustajalle annettavista tiedoista ja sopimuksen täyttämisestä. Tällaista vastuuta välittäjälle ei kuitenkaan synny, jos matkustaja sopimusta tehtäessä tietää, kuka on matkanjärjestäjä ja että vain tämä on vastuussa sopimusvelvoitteiden täyttämisestä.

2.3. Matkustajalle on ennen sopimuksen päättämistä annettava tieto siitä, onko matkanjärjestäjä tai matkanvälittäjä asettanut valmismatkaliikkeistä annetussa laissa tarkoitetun vakuuden ja kattaako vakuus tarjotun matkan.

2.4. Matkustaja voi täyttää näiden sopimusehtojen mukaisen ilmoitusvelvollisuutensa ottamalla yhteyttä joko matkanjärjestäjään tai välittäjään. Valmismatkan virheestä ilmoittaminen on tehtävä kohdan 13.4. mukaisesti.

2.5. Sopimuksen sisältö
Matkaan sisältyvät ne palvelut ja järjestelyt, joista on sovittu matkustajan ja matkanjärjestäjän kesken. Sopimuksen sisältöä arvioitaessa otetaan huomioon kaikki etukäteen kirjallisena tai sähköisenä ilmoitetut sopimusehdot ja muut matkanjärjestäjän esitteissä, ja muussa markkinoinnissa sekä matka-asiakirjoissa olevat tiedot.

2.6. Matkustusasiakirjat ja matkavakuutus
Matkanjärjestäjän on ennen sopimuksen päättämistä annettava matkustajalle yleiset tiedot tarvittavista matkustusasiakirjoista ja niiden hankkimiseen yleensä tarvittavasta ajasta. Matkustajan on matkanjärjestäjän antamia ohjeita noudattaen itse huolehdittava matkalla tarvitsemistaan asiakirjoista (passi, viisumi, rokotustodistukset) sekä tarkistettava niiden ja lentolipun oikeellisuus ja vastaavuus toisiinsa. Matkustajan on tarkistettava myös kuljetusten lähtöajat. Jos matkanjärjestäjä on täyttänyt tiedonantovelvollisuutensa, se ei vastaa matkustajalle aiheutuvasta vahingosta, mikäli matka estyy tai keskeytyy puutteellisten tai virheellisten matka-asiakirjojen (esim. rikkinäisen passin) tai viisumin epäämisen tai puuttumisen vuoksi. Matkanjärjestäjä ei ole vastuussa matkustajan matkalla tarvitsemista vapaaehtoisista vakuutuksista vaan matkustaja vastaa itse vakuutusturvastaan ja sen kattavuudesta esim. peruutusturvan osalta.

2.7. Matkakohteen mahdolliset turvallisuusriskit
Matkanjärjestäjän on ennen matkaa huomautettava matkustajalle matkaan mahdollisesti liittyvistä erityisistä riskeistä sekä matkaa ja oleskelua koskevista terveysmääräyksistä. Matkustajalle on lisäksi annettava ohjeita mahdollisesti sattuvan sairauden, onnettomuuden tai muun vastaavan tapahtuman varalta. Matkustajan turvallisuudesta ulkomailla vastaavat matkustajan itsensä ohella ensisijaisesti kyseisen maan viranomaiset. Matkustajan on toimittava kohteen olosuhteet huomioon ottaen. Kohteen turvallisuutta ja muita kohdetta koskevia olennaisia tietoja on saatavissa ulkoministeriöstä ja terveyden ja hyvinvoinnin laitoksesta; esim. kyseisten tahojen Internet-sivustoilta www.formin.fi ja www.thl.fi . Matkustajan on syytä tutustua kohteen olosuhteisiin mm. edellä mainittujen tietojen avulla.

2.8. Avustamisvelvollisuus
Jos matkustaja matkan aikana sairastuu, joutuu onnettomuuteen tai rikoksen uhriksi taikka kärsii muun vahingon, on matkanjärjestäjän avustettava häntä sairaanhoidon tai ennenaikaisen paluukuljetuksen järjestämisessä, rikoksen tai vahingon selvittelyssä ja muissa tarpeellisissa toimenpiteissä. Matkustaja vastaa itse näiden tai muiden tilanteen vaatimien (esim. uusi kuljetus, ylimääräiset hotelliyöpymiset sekä matkanjärjestäjälle mahdollisesti tulevat ylimääräiset kulut) erityisjärjestelyiden kuluista, joihin matkanjärjestäjä hänen tilanteensa vuoksi on ryhtynyt. Jos matkan aikana ilmenee kohdassa 11.1.b. tarkoitettu tilanne, matkanjärjestäjän on vastaavasti avustettava matkustajaa ja pyrittävä mahdollisuuksien mukaan rajoittamaan matkustajalle aiheutuvaa vahinkoa ja haittaa. Jos matkanjärjestäjällä ei ole matkakohteessa henkilökuntaa, joka voi avustaa matkustajaa, matkanjärjestäjän on ennen matkaa ilmoitettava matkustajalle matkanjärjestäjän tai -välittäjän paikallisen edustajan nimi ja yhteystiedot tai vastaavat tiedot paikallisista toimipaikoista, joihin matkustaja voi apua tarvitessaan ottaa yhteyttä. Jos tällaisia edustajia tai toimipaikkoja ei ole, matkustajalle on ilmoitettava, miten hän tarvittaessa saa yhteyden matkanjärjestäjään tai välittäjään.

2.9. Matkustajan velvollisuudet ja vastuu

2.9.1. Matkustajan on noudatettava matkan aikana viranomaisten, matkanjärjestäjän tai matkanjärjestäjän edustajan antamia matkan toteuttamiseen liittyviä ohjeita ja määräyksiä sekä hotellien ja kuljetusvälineiden järjestyssääntöjä.

2.9.2. Matkustaja ei saa häiritä käyttäytymisellään muita matkustajia. Jos matkustaja olennaisesti laiminlyö velvollisuutensa, voidaan hänen matkalle lähtönsä evätä tai hänet voidaan poistaa matkalta. Tällöin matkustajalla ei ole oikeutta maksun palautukseen ja hän vastaa itse kaikista kotimatkastaan aiheutuvista kuluista.

2.9.3. Matkustaja on vastuussa vahingoista, jotka hän tahallisella tai varomattomalla menettelyllään aiheuttaa matkanjärjestäjälle tai kolmansille osapuolille muun muassa rikkomalla yllämainittuja määräyksiä.

2.9.4. Matkustajan tulee ilmoittaa matkanjärjestäjälle sellaiset yhteystiedot, joista hänet tavoittaa ennen matkaa ja matkan aikana.

3. Sopimuksen syntyminen ja hinnan maksaminen

3.1. Matkustajaa sitova sopimus syntyy, kun matkanjärjestäjän määräämä varausmaksu on maksettu matkanjärjestäjän määräämänä ajankohtana.

3.2. Matkan hinta kokonaisuudessaan on maksettava matkanjärjestäjän ilmoittamana tai muuna sovittuna määräaikana. Maksettuaan matkan hinnan matkustajalla on oikeus hyvissä ajoin ennen matkan alkamista saada matkaan liittyvät asiakirjat.

4. Matkustajan oikeus peruuttaa matka ilman erityistä syytä

Matkustaja voi peruuttaa matkan ilman erityistä syytä seuraavasti:

4.1.a) Viimeistään 28 vuorokautta ennen matkan alkua maksamalla matkanjärjestäjälle etukäteen mainitut toimistokulut.

b) Myöhemmin kuin 28 vuorokautta mutta viimeistään 14 vuorokautta ennen matkan alkua maksamalla varausmaksun.

c) Myöhemmin kuin 14 vuorokautta mutta viimeistään 48 tuntia ennen matkan alkua maksamalla 50 % matkan hinnasta.

d) Jos matka peruutetaan myöhemmin kuin 48 tuntia ennen matkan alkua, matkanjärjestäjällä on oikeus periä koko matkan hinta.

4.2. Jos matka on hinnoiteltu sen mukaan, että kahden tai useamman matkustajan seurue majoitetaan samaan huoneeseen tai huoneistoon ja joku seurueen jäsenistä peruuttaa matkansa, on matkanjärjestäjällä oikeus periä peruutuksen vuoksi kohtuullinen lisämaksu. Matkansa peruuttanut ja matkalle osallistuvat seurueen jäsenet vastaavat yhteisvastuullisesti lisämaksun maksamisesta matkanjärjestäjälle.

4.3. Jos matkaa ei peruuteta eikä matkustaja saavu sovitulle lähtöpaikalle sovittuun aikaan tai jos hän ei voi osallistua matkaan siksi, ettei hänellä hänen vastuullaan olevista syistä ole matkaan tarvittavia asiapapereita, kuten voimassaolevaa passia, viisumia, henkilöllisyystodistusta tai rokotustodistusta, hänellä ei ole oikeutta maksun palautukseen.

4.4. Peruutuskulut voivat poiketa kohdissa 4.1. ja 5.1. mainituista, jos matka on sellainen, johon sovelletaan erityisehtoja (kohta 1.3.). Peruutuskulujen määrä tai niiden määräytymisperuste on ilmoitettava erityisehdoissa.

5. Matkustajan oikeus peruuttaa matka ylivoimaisen esteen vuoksi

5.1. Matkustajalla on oikeus peruuttaa matka ja saada takaisin matkasta maksettu hinta vähennettynä toimistokuluilla, jos olisi kohtuutonta vaatia häntä lähtemään matkalle sen vuoksi, että

a) hän itse tai hänelle läheinen henkilö yhtäkkiä sairastuu vakavasti, joutuu vakavaan onnettomuuteen tai kuolee. Läheisenä henkilönä pidetään aviopuolisoa, avopuolisoa, lasta, vanhempaa, appivanhempaa, sisarusta, lastenlasta, isovanhempaa tai matkakumppania, jonka kanssa matkustaja on yhdessä varannut matkan ja jonka majoitus on sovittu samaan huoneeseen tai huoneistoon, tai

b) hänelle tai matkakumppanille, jonka kanssa hän on yhdessä varannut matkan, sattuu muu odottamaton ja vakava tapahtuma, jonka vuoksi olisi kohtuutonta vaatia häntä lähtemään matkalle. Matkakumppanina pidetään kyseisen matkustajan lasta tai vanhempaa taikka muuta henkilöä, jonka majoitus on sovittu samaan huoneeseen tai huoneistoon kyseisen matkustajan kanssa. Muu odottamaton ja vakava tapahtuma on esimerkiksi merkittävä vahinko omaisuudelle, kuten asunnon palo.

5.2. Matkustajan on ilmoitettava peruutuksesta viivytyksettä matkanjärjestäjälle.
Matkalle lähdön este on osoitettava luotettavalla selvityksellä, kuten lääkärintodistuksella, poliisitutkintapöytäkirjalla tai vakuutusyhtiön lausunnolla. Selvitys on toimitettava markanjärjestäjälle niin pian kuin mahdollista ja viimeistään kahden viikon kuluttua peruuttamiseen oikeuttavan esteen ilmenemisestä, jollei määräajan noudattaminen ole matkustajalle kohtuuttoman vaikeaa.

5.3. Jos matka on hinnoiteltu sen mukaan, että kahden tai useamman matkustajan seurue majoitetaan samaan huoneeseen tai huoneistoon ja joku seurueen jäsenistä peruuttaa matkansa kohdassa 5.1. tarkoitetun ylivoimaisen esteen takia, ei matkanjärjestäjällä ole oikeutta 4.2. kohdan mukaiseen lisämaksuun. Matkanjärjestäjällä on kuitenkin oikeus tehdä muun seurueen majoitukseen peruutuksista johtuvat tarkoituksenmukaiset muutokset, jos matkan taso ei laske sovitusta.

5.4. Peruutuskulujen osalta sovelletaan myös kohtaa 4.4.

6. Matkustajan oikeus peruuttaa matka matkanjärjestäjän tekemien muutosten tai matkakohteen olojen vuoksi

6.1. Matkustaja voi peruuttaa matkan, jos

a) matkan alkamisen tai matkan päättymisen ajankohta siirtyy sovitusta yli 30 tunnilla,

b) matkanjärjestäjä muutoin muuttaa olennaisesti matkajärjestelyjä. Olennaisena muutoksena pidetään esimerkiksi matkustusaikaa huomattavasti lisäävää kuljetusvälineen muutosta, matkakohteen muutosta tai majoituksen tasoa selvästi laskevaa muutosta,

c) hänellä on perusteltua aihetta uskoa, ettei matkaa voida toteuttaa sovitulla tavalla tai hänen terveyttään tai henkeään vaarantamatta matkakohteessa tai sen läheisyydessä ilmenneiden sotatoimien, luonnonmullistuksen, lakon tai vastaavan tilanteen takia. Peruutuksen perusteita arvioitaessa otetaan huomioon Suomen viranomaisten kanta asiaan,

d) hänellä on muutoin painava syy olettaa, että matkanjärjestäjän suorituksessa tulee olemaan olennainen virhe.

6.2. Matkustajan on viivytyksettä ilmoitettava matkan peruuttamisesta matkanjärjestäjälle.

6.3. Oikeudesta peruuttaa matka hinnankorotuksen vuoksi määrätään kohdassa 9.4.

6.4. Peruuttaessaan matkan edellä mainituissa tapauksissa matkustajalla on oikeus saada takaisin matkan hinta. Jos peruutus johtuu muusta kuin kohdassa 6.1.c. tarkoitusta syystä, matkustajalla on oikeus saada korvaus myös niistä menoista, jotka ovat aiheutuneet matkasta ja peruutuksen vuoksi käyneet hyödyttömiksi. Kohdissa 6.1.a, 6.1.b. ja 6.1.d. mainituissa tapauksissa matkustaja saa vaihtoehtoisesti vaatia matkanjärjestäjältä uuden vastaavan matkan alkuperäisestä matkasta maksamallaan hinnalla. Korvaavan matkan osalta sovelletaan lisäksi kohtaa 11.3.

7. Matkustajan oikeus keskeyttää matka ja purkaa sopimus

7.1. Matkustajalla on oikeus keskeyttää matka, jos

a) matkanjärjestäjä törkeästi laiminlyö velvollisuuksiaan tai matkan toteutus muutoin osoittautuu niin virheelliseksi, ettei matka vastaa sille alun perin asetettua tarkoitusta. Näillä perusteilla matkustajalla on myös oikeus purkaa sopimus matkan jälkeen, tai

b) matkan aikana ilmenee kohdassa 6.1.c. tarkoitettu tilanne.

7.2. Keskeyttäessään matkan tai purkaessaan sopimuksen matkustajalla on oikeus saada takaisin matkan hinta ja muut matkanjärjestäjälle maksetut maksut. Jos matkanjärjestäjän suorituksesta on ollut matkustajalle hyötyä, matkustajan on maksettava matkanjärjestäjälle korvaus, joka vastaa suorituksen arvoa matkustajalle.

7.3. Jos matkustaja keskeyttää matkan kohdassa 7.1.a. tarkoitetulla perusteella, matkanjärjestäjän on omalla kustannuksellaan tarvittaessa järjestettävä matkustajan paluukuljetus. Kuljetus on järjestettävä alun perin sovittua vastaavalla kuljetusvälineellä matkan lähtöpaikkaan tai muualle sovitulle paikkakunnalle.

7.4. Jos matkustajalla on kohdan 7.1.a. perusteella oikeus purkaa sopimus, hän saa vaihtoehtoisesti vaatia matkanjärjestäjältä uuden vastaavan matkan alkuperäisestä matkasta maksamallaan hinnalla. Korvaavan matkan osalta sovelletaan lisäksi kohtaa 11.3.

7.5. Jos matkustaja keskeyttää matkan kohdan 7.1.b. perusteella eikä matkanjärjestäjä avusta häntä kohdan 2.8. mukaisesti kotiinpaluun järjestämisessä, voi matkustaja itse ryhtyä tarvittaviin toimenpiteisiin. Matkustajan on kuitenkin pyrittävä rajoittamaan matkanjärjestäjän vastuulle mahdollisesti jäävien kustannusten määrää ja muuta vahinkoa.

8. Matkustajan oikeus muuttaa sopimusta ja luovuttaa se toiselle

8.1. Matkustajalla on oikeus viimeistään 28 vuorokautta ennen matkan alkua muuttaa lähtöpäivää, matkakohdetta tai hotellia maksamalla uuden matkan hinnan lisäksi toimistokulut. Myöhempiä muutoksia voi matkanjärjestäjä pitää matkan peruutuksena ja uuden tilaamisena.

8.2. Matkustajalla on oikeus muuttaa varauksessa olevia matkustajatietoja tai luovuttaa sopimukseen perustuvat oikeutensa henkilölle, joka täyttää mahdollisesti asetetut matkalle osallistumista koskevat ehdot. Luovutuksesta tai tietojen muutoksesta on ilmoitettava matkanjärjestäjälle viimeistään 48 tuntia ennen matkan alkamista. Matkanjärjestäjällä on oikeus periä kohtuullinen korvaus luovutuksesta tai tietojen muutoksesta aiheutuvista tarpeellisista toimenpiteistä. Jollei matkanjärjestäjä ole lisäehdoissaan muuta ilmoittanut, korvaus on toimistokulujen suuruinen. Luovuttaja ja luovutuksensaaja vastaavat yhteisvastuullisesti matkan hinnan ja korvauksen maksamisesta matkanjärjestäjälle.

9. Hinnanmuutokset

9.1. Matkanjärjestäjällä on sopimuksen päättämisen jälkeen oikeus korottaa ja vastaavasti velvollisuus alentaa sovittua matkan hintaa seuraavilla perusteilla:

a) matkan hintaan vaikuttavien verojen ja muiden julkisten maksujen muutokset.

b) kuljetuskustannusten muutos, johon matkanjärjestäjä ei ole voinut vaikuttaa ja jota matkanjärjestäjä ei ole voinut ottaa lukuun sopimusta päätettäessä, tai

c) Matkan kustannuksiin vaikuttava valuuttakurssien muutos. Kuluttaja-asiamies ja Suomen matkatoimistoalan liitto ovat neuvotelleet täydentävistä ohjeista kurssimuutoksen laskemiseksi.

Ohjeen mukaan kurssimuutoksen suuruus määräytyy kuusi viikkoa ennen lähtöä vallinneen valuuttakurssin mukaan. Vertailukurssina käytetään sen päivän valuuttakurssia, jota matkanjärjestäjä ilmoittaa esitteessään käyttäneensä hinnoittelunsa perustana. Jos matkaa ei ole markkinoitu esitteessä, on vertailukurssi matkustajalle viimeistään sopimusta tehtäessä ilmoitettu kurssi.

9.2. Hinnan korotus ei saa olla kustannusten nousua suurempi. Hintaa on alennettava vähintään kustannusten laskua vastaavasti. Hinnan muutoksen on kuitenkin oltava vähintään 2 prosenttia saman matkan ja saman lähtöpäivän halvimpaan majoitusvaihtoehtoon perustuvasta hinnasta. Matkanjärjestäjän on ilmoitettava uusi hinta matkustajalle niin pian kuin mahdollista sekä kerrottava lisäksi, mikä on ollut hinnanmuutoksen peruste ja mitä matkapaketin osia muutos koskee.

9.3. Matkan hintaa ei saa korottaa sovittua matkan lähtöaikaa edeltävien 21 vuorokauden aikana. Matkanjärjestäjällä ei tänä aikana ole myöskään velvollisuutta alentaa hintaa.

9.4. Jos matkan hintaa korotetaan sopimuksen päättämisen jälkeen enemmän kuin 10 % kohdassa 9.2. mainitun mukaisesti laskettuna, matkustajalla on oikeus purkaa sopimus. Matkustajan on ilmoitettava sopimuksen purkamisesta matkanjärjestäjälle viikon kuluessa siitä, kun matkustaja sai tiedon hinnan korotuksesta.

10. Matkanjärjestäjän oikeus tehdä matkaohjelmaan vähäisiä muutoksia

10.1. Jos matkanjärjestäjä ei voi siitä riippumattomista syistä noudattaa sovittua matkasuunnitelmaa, matkanjärjestäjällä on oikeus muuttaa hotellia, yöpymispaikkaa, kuljetusvälinettä ja aikataulua tai tehdä matkaohjelmaan muita muutoksia, jotka eivät olennaisesti muuta matkan luonnetta. Muutoksista on ilmoitettava matkustajalle niin pian kuin mahdollista.

10.2. Vähäisen osanottajamäärän vuoksi matkanjärjestäjällä on oikeus muuttaa kuljetusvälinettä, reittiä ja aikataulua, jos muutokset eivät olennaisesti muuta matkan luonnetta. Muutoksista on ilmoitettava matkustajalle viimeistään 14 vuorokautta ennen matkan alkua.

10.3. Matkustaja on edellä tarkoitetuista muutoksista huolimatta velvollinen maksamaan matkan hinnan ja muut sovitut maksut ottaen kuitenkin huomioon, mitä kohdassa 14.2. on määrätty matkustajan oikeudesta hinnanalennukseen.

11. Matkanjärjestäjän oikeus peruuttaa ja keskeyttää matka

11.1. Matkanjärjestäjällä on oikeus peruuttaa matka, jos

a) matkalle ei ole ilmoittautunut riittävästi osanottajia ja matkanjärjestäjä on matkaa koskevassa esitteessä tai muussa materiaalissa (esim. matkaohjelmassa tai muissa matkadokumenteissa) maininnut matkan toteuttamisen riippuvan osanottajamäärästä. Vaadittu osanottajamäärä voi koskea joko yksittäistä matkaa tai tiettyyn matkakohteeseen tehtävää matkasarjaa. Peruuttamisesta on ilmoitettava matkustajalle viimeistään 21 vuorokautta ennen matkan alkua.

b) matkanjärjestäjän mahdollisuudet toteuttaa matka sovitulla tavalla ovat sopimuksen päättämisen jälkeen olennaisesti vaikeutuneet matkakohteessa tai sen läheisyydessä ilmenneiden sotatoimien, luonnonmullistuksen, lakon tai vastaavan tilanteen takia taikka jos matkaa ei muusta odottamattomasta syystä voida toteuttaa vaarantamatta matkustajan henkeä tai terveyttä. Peruuttamisesta on ilmoitettava matkustajalle niin pian kuin mahdollista.

11.2. Jos kohdassa 11.1.b. mainittu tilanne syntyy matkan aikana, matkanjärjestäjällä on oikeus keskeyttää matka ja tehdä matkaohjelmaan muita välttämättömiä muutoksia. Matkanjärjestäjän on viivytyksettä matkan jälkeen palautettava matkustajalle saamatta jääneitä palveluksia vastaava osa matkan hinnasta.

11.3. Jos matkanjärjestäjä peruuttaa matkan kohdan 11.1. perusteella, matkustaja saa vaatia uuden vastaavan matkan alkuperäisestä matkasta maksamallaan hinnalla, jollei korvaavan matkan järjestämisestä aiheudu matkanjärjestäjälle kohtuuttomia kustannuksia tai kohtuutonta haittaa. Jos korvaavan matkan hinta on alun perin sovittua hintaa alempi tai jos korvaavaan matkaan ei sisälly alun perin sovittuja palveluksia, matkustajalle on palautettava hinnan ero tai puuttuvia palveluksia vastaava hinnan osa.

11.4. Peruutettuaan matkan matkanjärjestäjän on viivytyksettä palautettava matkustajan maksusuoritukset, jollei matkustaja saa kohdassa 11.3. tarkoitettua korvaavaa matkaa. Jos matka peruutetaan kohdassa 11.1.a. mainitulla perusteella, matkanjärjestäjän on lisäksi korvattava matkustajalle matkalle lähtöön välittömästi liittyneet peruuttamisen vuoksi hyödyttömiksi käyneet kulut.

12. Matkanjärjestäjän oikeus purkaa sopimus
Matkanjärjestäjällä on oikeus purkaa sopimus, jos matkustaja ei ole maksanut matkan hintaa viimeistään sovittuna maksupäivänä. Edellytyksenä matkanjärjestäjän oikeudelle purkaa sopimus on, että matkustaja on saanut kohtuullisen maksuajan. Asiakirjassa, jossa maksuaika mainitaan, on kerrottava matkanjärjestäjän oikeudesta purkaa sopimus maksun laiminlyönnin takia.

13. Virhe ja virheilmoitus

13.1. Matkanjärjestäjän suorituksessa on virhe, jos

a) matka ei palveluksiltaan tai muilta järjestelyiltään vastaa sitä, mitä on sovittu tai voidaan katsoa sovitun,

b) matkanjärjestäjä on laiminlyönyt antaa matkustajalle valmismatkalain edellyttämiä tietoja matkaan sovellettavista ehdoista, matkan sisällöstä, tarvittavista matkakustannusasiakirjoista, matkaa koskevista terveysmääräyksistä, kuljetusyhteyksistä aikatauluineen sekä muita matkustajalle tarpeellisia tietoja, kuten ohjeita matkan aikana mahdollisesti sattuvan sairauden, onnettomuuden tai muun vastaavan tapahtuman varalta ja tämän voidaan olettaa vaikuttaneen matkustajan päätöksentekoon, tai

c) matkanjärjestäjä on laiminlyönyt kohdan 2.8. mukaisen avustamisvelvollisuutensa.

13.2. Virheenä ei kuitenkaan pidetä sellaisia matkan kokonaisuuden kannalta vähäisiä muutoksia tai puutteita, joihin matkustaja on matkakohteen tai matkan luonteen perusteella voinut kohtuudella varautua.

13.3. Virheenä ei myöskään pidetä myöhästynyttä saapumista matkakohteeseen tai aikaisempaa kotiinlähtöä, jos muutos johtuu matkanjärjestäjästä riippumattomasta syystä ja matkakohteessa olo lyhentyy vähintään 3 mutta alle 5 vuorokautta kestävällä matkalla enintään 6 tuntia, 5 – 8 vuorokautta kestävällä matkalla enintään 8 tuntia ja yli 8 vuorokautta kestävällä matkalla enintään 12 tuntia. Jos matkan kesto alittaa 3 vuorokautta, virheen arviointi tehdään tapauskohtaisesti. Jos muutoksen syynä on ilmatilan ruuhkautuminen, lennonjohdon tai viranomaisen toimenpiteet, poikkeuksellinen sää, kuljetusyhtiöstä riippumattomaton poikkeuksellinen syy (mm. turvallisuusriski, odottamaton lentoturvallisuuteen vaikuttava puute tai lennosta vastaavan lentoliikenteen harjoittajan toimintaan vaikuttava työtaistelutilanne), tai vastaava syy, sovelletaan edellä mainittuja aikamääriä kaksinkertaisina.

13.4. Virheilmoitus
Matkustaja ei saa vedota virheeseen, ellei hän ilmoita virheestä matkanjärjestäjälle kohtuullisessa ajassa siitä, kun hän havaitsi virheen tai hänen olisi pitänyt se havaita. Virheestä, joka voidaan korjata matkakohteessa, on ilmoitettava oppaalle tai muulle matkakohteessa olevalle matkanjärjestäjän edustajalle niin pian kuin mahdollista. Mikäli matkanjärjestäjällä ei ole kohteessa opasta tai muuta edustajaa, on matkustajalla oikeus ilmoittaa virheestä myös elinkeinonharjoittajalle, jota matkanjärjestäjä on käyttänyt apunaan (eli alihankkijalle, esim. hotellille) ja jonka suorituksessa virhe ilmenee. Edellä mainittu ei kuitenkaan estä matkustajaa vetoamasta virheeseen, jos matkanjärjestäjä tai muu elinkeinonharjoittaja, jota matkanjärjestäjä on käyttänyt apunaan sopimuksen täyttämisessä, on menetellyt törkeän huolimattomasti tai kunnianvastaisesti ja arvottomasti.

14. Virheen korjaaminen ja hinnanalennus

14.1. Virheen korjaaminen
Matkanjärjestäjän on korjattava virhe viivytyksettä omalla kustannuksellaan. Matkanjärjestäjä saa kuitenkin kieltäytyä korjaamisesta, jos siitä aiheutuisi kohtuuttomia kustannuksia tai kohtuutonta haittaa. Matkustaja saa kieltäytyä korjaamisesta, jos siitä aiheutuisi hänelle olennaista haittaa.

14.2. Hinnanalennus
Jos virhettä ei ole korjattu viivytyksettä matkanjärjestäjän kustannuksella tai jos virhe ei ole korjattavissa, matkustajalla on oikeus virheen merkitystä vastaavaan hinnanalennukseen. Jos matkustaja ei käytä matkaan sisältyvää kuljetusta tai muita palveluja tai käyttää niitä vain osittain, ei hänellä tällä perusteella ole oikeutta hinnanalennukseen.

15. Vahingonkorvaus

15.1. Matkustajalla on oikeus korvaukseen henkilö-, esine- ja varallisuusvahingosta, jonka matkanjärjestäjän suorituksessa oleva virhe on hänelle aiheuttanut, jos virhe tai vahinko johtuu matkanjärjestäjän tai matkanjärjestäjän sopimuksen täyttämisessä käyttämän muun elinkeinonharjoittajan (esimerkiksi kuljetusyhtiöt ja hotellit) huolimattomuudesta. Vapautuakseen korvausvastuusta matkanjärjestäjän on osoitettava, ettei huolimattomuutta ollut matkanjärjestäjän puolella.

15.2. Korvattavia vahinkoja ovat esimerkiksi virheestä matkustajalle aiheutuneet ylimääräiset menot ja hyödyttömiksi käyneet menot sekä kotiinpaluun viivästymisen yhteydessä syntynyt ansionmenetys ja yöpymisen järjestämisestä aiheutuneet ylimääräiset kulut.

15.3. Matkustajalla on kohdan 15.1. mukaisin perustein oikeus korvaukseen myös matkatavaroiden katoamisesta ja katoamisen aiheuttamasta käytön estymisestä. Matkatavaroiden kuljetuksen viivästymisestä johtuvasta tavaroiden käytön estymisestä matkustajalla on oikeus korvaukseen, jos siitä viivästyksen kesto ja muut seikat huomioon ottaen on katsottava aiheutuneen haittaa matkustajalle.

15.4. Matkustajan on pyrittävä rajoittamaan vahingon määrää parhaansa mukaan. Matkanjärjestäjä ei vastaa vahingosta, joka on aiheutunut matkustajan omasta tuottamuksesta. Vahingonkorvausta voidaan sovitella, jos se on kohtuuton ottaen huomioon matkustajan mahdollinen myötävaikutus, matkanjärjestäjän mahdollisuudet ennakoida ja estää vahingon syntyminen sekä muut olosuhteet.

15.5. Ilma-, meri- tai rautatiekuljetuksen aikana tapahtuneen vahingon osalta vahingonkorvaus määräytyy niiden säännösten tai sopimusten perusteella, joita alihankkijana toimiva kuljetusyhtiö soveltaa omassa toiminnassaan. Matkanjärjestäjän korvausvastuuta määriteltäessä otetaan huomioon merikuljetuksen osalta merilain (674/1994) ja rautatiekuljetuksen osalta rautatiekuljetuslain (1119/2000) säännökset tai kyseisiä kuljetuksia koskevan kansainvälisen yleissopimuksen mukaiset korvausperusteet ( COTIF, SopS 5/1985 ). Ilmakuljetusvahinkojen korvaukset määräytyvät pääsääntöisesti Montrealin yleissopimuksen (SopS 78/2004) sekä EY:n neuvoston asetuksen (N:o 2027/97) mukaan. Elleivät yleissopimuksen ja asetuksen säännökset sovellu kuljetukseen, korvaukset määritellään Varsovan yleissopimuksen nojalla, jonka eri versiot on saatettu Suomessa voimaan kuljetuksesta ilma-aluksessa annetulla lailla (289/1937), ilmakuljetussopimuslailla (45/1977) tai ilmakuljetuslailla (387/1986).

15.6. Ylivoimaiset tilanteet
Matkanjärjestäjä ei ole vastuussa vahingosta, joka aiheutuu ylivoimaisesta esteestä tai muusta ennalta-arvaamattomasta syystä, jota matkanjärjestäjä tai matkanjärjestäjän apunaan käyttämä elinkeinonharjoittaja ei olisi voinut estää mahdollisimman huolellisesti menetellenkään. Tällaisia syitä ovat esimerkiksi sotatoimet, luonnonmullistus, tarttuva tauti, lakko ja vastaavat tapahtumat. Matkanjärjestäjän on ilmoitettava matkustajalle viipymättä tällaisesta ylivoimaisesta tapahtumasta ja pyrittävä toimimaan niin, että matkustajan kärsimä vahinko jää mahdollisimman pieneksi.

16. Korvausvaatimukset

16.1. Virhettä koskevan huomautuksen tekemisestä matkanjärjestäjälle määrätään kohdassa 13.4.

16.2. Korvausvaatimukset on esitettävä matkanjärjestäjälle kirjallisesti viimeistään kahden kuukauden kuluttua matkan päättymisestä, jos valitusajan pidentämiseen ei ole erityistä syytä.

17. Riita-asiat

17.1. Jos matkanjärjestäjä ja matkustaja eivät pääse yhteisymmärrykseen esimerkiksi sopimuksen tulkinnasta tai korvauksen määrästä, matkustaja voi saattaa riita-asian kuluttajariitalautakunnan käsiteltäväksi.

Ostoskorisi on tyhjä

Toimitusehdot

Nämä toimitusehdot ovat voimassa 18.5.2018 alkaen.

Verkkokauppa

Xenia Tours Oy
Rinnenmäentie 40
07150 Laukkoski

050 597 7565
info@xeniatours.fi
www.xeniatours.fi
0975711-4

Xenia Toursin nettikauppa myy tuotteita täysi-ikäisille yksityishenkilöille. Matkatoimistoalalla on käytössä voittomarginaalijärjestelmä. Tästä syystä tuotteiden hinnat eivät sisällä arvonlisäveroa (alv 0 %). Tuotteiden hinnan lisäksi perimme toimistomaksua 15 €/tilaus, mikäli lähetämme sinulle erillisen laskun postilla. Pidätämme oikeuden hintojen ja toimituskulujen muutoksiin.

Tilaaminen

Tuotteet tilataan verkkokaupassa siirtämällä ne ostoskoriin ja maksamalla ostoskorin sisältö verkkomaksupalvelussa. Kaikki asiakastiedot käsitellään luottamuksellisesti. Tilauksen yhteydessä kysyttyjä tietoja käytetään matkojen järjestämisen, varaamiseen ja markkinointiin, kuten on tarkemmin kerrottu kohdassa Tietosuoja. Tilatessasi verkkokaupasta sinun edellytetään tutustuneen ja sitoutuneen kulloinkin voimassa oleviin matkapakettiehtoihin.

Maksaminen ja maksutavat

Maksupalveluna toimii Klarna Checkout, jonka kautta maksuvaihtoehtoina toimivat lasku, osamaksu, korttimaksu sekä verkkopankkimaksut.

Ilmoittamalla tietoja kassalla hyväksyt Klarna AB:n (Klarna AB, Sveavägen 46, 111 34 Stockholm) ehdot. Painamalla ”Osta” painiketta hyväksyt yleiset valmismatkaehdot ja Xenia Tours mahdolliset erityismatkaehdot.

Tilaus- ja maksuvahvistus

Kun olemme vastaanottaneet tilauksesi, lähetämme sinulle välittömästi sähköpostilla tilausvahvistuksen, josta näkyvät tilaustietosi. Tarkasta aina tilausvahvistuksen sisältö. Jos sinulla on kysyttävää, ota yhteys asiakaspalveluumme puhelin 040-580 1726 tai 050-597 7565 tai sähköposti info@xeniatours.fi. Säästä tilausvahvistus, mikäli joudut ottamaan yhteyttä meihin. 

Tilausvahvistus on todiste matkustajan varaamasta matkasta. Matkustajalla on velvollisuus heti tarkistaa tilausvahvistus ja ilmoittaa virheistä. Tarkista laskusta ja matkustusasiakirjoista hotelli-, laiva- ja lentotietojen sekä matkapäivien oikeellisuus ja matkustajien tiedot (nimi, sukupuoli, lasten ikä yms.). Mahdollisten epäselvyyksien ilmetessä ota välttömästi yhteyttä toimistoomme. 

Asiakaspalveluumme saat yhteyden seuraavilla tiedoilla:

Xenia Tours Oy
Rinnenmäentie 40
07150 Laukkoski

050 597 7565
info@xeniatours.fi
www.xeniatours.fi
0975711-4

Toimistomaksu ja matkan peruuttaminen

Tuotteiden hinnan lisäksi perimme toimistomaksua 15 €/tilaus, mikäli lähetämme sinulle erillisen laskun postissa. Pidätämme oikeuden hintojen ja toimistomaksun muutoksiin. Matkan peruutusehdot on selitetty tarkemmin kohdassa Seuramatkaehdot.