Matkapakettiehdot

Hyödyllistä tietoa matkustajille ja Xenia Tours Oy:n erityismatkaehdot

Noudatamme Suomen matkatoimistoalan liitto ry:n ja kuluttaja-asiamiehen neuvottelemia ja 30.6.2009 allekirjoittamia yleisiä valmismatkaehtoja ja matkapakettiehtoja, joita sovelletaan 1.7.2018 alkaen tehtyihin sopimuksiin. Ehdot löytyvät kokonaisuudessaan tämän sivun alaosasta ja ovat saavilla toimistoissamme.

Matkustajan on syytä tutustua huolella matkaehtoihin kokonaisuudessaan. Maksettuaan ennakkomaksun matkustaja hyväksyy ehdot ja sitoutuu noudattamaan niitä.

Matkan erityisluonteen vuoksi sovellamme erityisehtoja, jotka on kerrottu alla. Matkan erityisluonne syntyy siitä, että matka on tietylle asiakasryhmälle räätälöity erikoismatka, eikä matkaa myydä tämän ryhmän ulkopuolelle. Myös lento- tai junapohjaisten valmismatkojen erityisluonteen vuoksi niillä sovelletaan yleisistä valmismatkaehdoista poikkeavia erityismatkaehtoja. Erityismatkoilla noudatetaan erityismatkojen peruutusehtoja peruutuksen syystä riippumatta. Niiden mukaan matkan hintaa ei voi palauttaa lippujen kirjoituksen jälkeen.

Lentomatkojen mahdollisista aikataulunmuutoksista vastaa lentoyhtiö, juna-aikatauluista rautatieyhtiö ja laivojen aikatauluista laivayhtiö. Reittien ja aikataulujen muutoksissa noudatetaan aina niistä vastaavien yhtiöiden ehtoja. Kuljetusyhtiö on vastuussa matkustajista kuljetuksen aikana kuljetusehtojensa edellyttämällä tavalla. Lentoliikenteessä kannattaa varautua myöhästymisiin.

Meillä ei ole erillisiä juna-, laiva- tai lentopaikkakiintiöitä, vaan paikat varataan meille tilausten perusteella.

Varausvahvistus

Lasku on vahvistus matkustajan varaamasta matkasta. Matkustajalla on velvollisuus tarkistaa osanottajatodistus ja ilmoittaa virheistä ennen maksun suorittamista. Tarkista laskusta ja matkustusasiakirjoista hotelli-, laiva- ja lentotietojen sekä matkapäivien oikeellisuus ja matkustajien tiedot (nimi, sukupuoli, lasten ikä yms.). Mahdollisten epäselvyyksien ilmetessä ottakaa välttömästi yhteyttä toimistoomme.

Asiakkaan velvollisuus on antaa matkaa varatessa nimitiedot niiden virallisessa muodossa eli kuten ne on kirjoitettu matkalla mukana olevassa passissa tai EU-henkilökortissa. Perimme uudelleen kirjoitetusta lipusta ja muista dokumenteista nimenmuutostilanteissa syntyneiden todellisten kulujen lisäksi 50 € toimistokuluja, mikäli asiakas ei ole ilmoittanut matkaa varatessaan virallisia nimitietoja.

Suorittamalla varausmaksun asiakas hyväksyy yleisiin valmismatkaehtoihin sekä Xenia Tours Oy:n erityisehtoihin sisältyvät määräykset sekä ne mahdolliset muutokset, jotka Xenia Tours Oy saattaa hänen tietoonsa matkan vahvistamisen jälkeen. Matkatavaroiden kuljetuksessa noudatamme kunkin kuljetusyhtiön voimassa olevia määräyksiä.

Matkasopimus syntyy, kun matkustaja tilattuaan matkan maksaa varausmaksun. Mikäli matka varataan loppumaksun viimeisen maksupäivän jälkeen (matkakohteesta riippuen 35 – 95 päivää ennen matkan alkua), koko matkan hinta on maksettava matkaa varatessa. Joillakin matkoilla voi loppulasku erääntyä vasta matkan jälkeen. Nämä ehdot sitovat osapuolia myös tällaisissa tapauksissa.

Mikäli matkustaja ei suorita maksuja määräajassa, Xenia Tours Oy:llä on oikeus peruuttaa matkavaraus.

Lähtö lentäen

Lentoasemalla tulee olla hyvissä ajoin ennen lentolippuun merkittyä lähtöaikaa. Tarkista lennon lähtöaika lentolipustasi. Jonotus lentoasemalla voi viedä yllättävän pitkän aikaa ja suosittelemme saapumaan asemalle sen koosta riippuen 1 – 3 tuntia ennen lennon lähtöaikaa. Matkustaja vastaa itse siitä, että saapuu lentoasemalle ajoissa. Asiakas on velvollinen tarkistamaan ja vahvistamaan kohteessa paluulentonsa aikataulun hyvissä ajoin ennen paluulentoa.

Lentomatkoilla matkatavaroiden koko ja paino on rajoitettu. Ilmaiseksi kuljetettavan matkatavaran määrä vaihtelee lentoyhtiöittäin. Tarkista rajoitukset ennen matkalle lähtöä. Lentoyhtiöt perivät matkatavaran ylipainosta lisämaksun, joten kannattaa harkita, mitä matkalla tarvitsee.

Tarkista ennen pakkaamista lentolipustasi tai lentoyhtiöltä, että mukanasi olevien tavaroiden tai aineiden kuljettaminen lentokoneessa on sallittua. Lentoyhtiöillä voi olla tiukemmat rajoitukset kuin näillä sivuilla on esitetty. Matkatavaran mukana ei saa olla palo- tai räjähdysherkkiä eikä myrkyllisiä, syövyttäviä tai muuten vaaralliseksi luokiteltavia aineita. Nesteet kannattaa pakata ruumaan menevään matkatavaraan.

Lääkkeet ja muuta tärkeät tavarat on hyvä pakata käsimatkatavaroihin. Pikkuesineet, kuten kolikot, avaimet, lompakko ja matkapuhelin, on myös hyvä pakata käsimatkatavaroihin. Hyvä nyrkkisääntö on, että matkustamoon ei saa viedä esineitä, joilla voisi vahingoittaa muita matkustajia tai henkilökuntaa. Käsimatkatavaroihin ei saa pakata teräviä esineitä kuten veitsiä, saksia tai korkkiruuveja. Tulitikkuaskin saa kuljettaa vain taskussa. Myös matkustamoon vietävissä nesteissä on rajoituksia. Nesteet kuten voiteet, hammastahnat, hiusgeelit, siirapit, partavaahdot, sytyttimet, aerosolit, hajuvedet ja juomat saa kuljettaa enintään 100 ml:n kokoisissa pakkauksissa ja kaikkien nesteiden tulee mahtua 1 litran kokoiseen läpinäkyvään ja uudelleen suljettavaan muovipussiin (minigrip-pussi).

Lisätietoja lentomatkustamisesta

Muista myös:

* pakkaa itse laukkusi

* älä ota kuljetettavaksesi vieraiden henkilöiden tavaroita, vaikka haluaisitkin auttaa heitä

* pakkaa mukaan vain paketteja yms., joiden sisällön tunnet

* älä jätä matkataroitasi valvomatta

Lentomatkan aikana mahdollisesti vaurioituneista tai myöhässä saapuvista matkatavaroista vastaa lentoyhtiö. Niistä on tehtävä välittömästi saapumislentokentällä ilmoitus lentoyhtiölle. Ilmoituksesta saatava todistus (Property Irregularity Report eli PIR) annetaan omalle vakuutusyhtiölle vahinkoilmoitusta varten.

Lähtö laivalla

Tarkista laivan lähtöaika matkavahvistuksen/laskun liitteenä olevasta ohjeesta. Lähtöselvityksessä tulee olla hyvissä ajoin, viimeistään 35 – 45 minuuttia ennen laivan lähtöä. Matkustaja vastaa itse siitä, että saapuu satamaan ajoissa.

Helsingissä raitiolinja 9 liikennöi Länsiterminaaliin mm. rautatieaseman ja Kampin bussiterminaalin kautta.

Linkki HSL:n Reittioppaaseen

Länsisataman alueella on autoille maksullinen pitkäaikaispysäköinti.
Ajo-ohjeet satamaan ja lisätietoja pysäköinnistä

Matkustusasiakirjat

Suosittelemme passia matkadokumentiksi. Schengen-alueella käy myös poliisiviranomaisen 1.3.1999 jälkeen myöntämä kuvallinen EU-henkilökortti. Ajokortti tms. ei käy matkustusasiakirjaksi. Myös lapsella tulee olla oma passi tai EU-henkilökortti. Ilman huoltajien suostumusta alaikäiselle myönnetty ns. alaikäisen henkilökortti tai väliaikainen henkilökortti eivät käy matkustusasiakirjana.

Erityisesti muita kuin Suomen kansalaisia kehoitamme tarkistamaan viisumikäytännön suoraan konsulaatista.

Matkustajan vastuu

Matkustajan tulee tarkistaa kaikki matkaan liittyvät asiakirjat (passi/EU-henkilökortti ja mikäli matkalle tarvitaan viisumi) ja näiden voimassaoloajat sekä lentoliput ja aikataulut ja mahdolliset muutokset, jotka ilmoitettu ennen matkaa. Passin kuvasivusta ja mahdollisesta viisumista on hyvä ottaa matkalle mukaan kopio tai esimerkiksi kuva kännykällä. Lisäksi kehotamme matkustajaa ottamaan koko matkan ajalle kattavan matka -ja matkatavaravakuutuksen sekä peruutusturvavakuutuksen omasta vakuutusyhtiöstä (katso kohta Matkavakuutus).

Matkakohteessa mahdollisesti ilmenevistä riskeistä saat lisätietoa Ulkoasiainministeriöstä ja Kansanterveyslaitoksesta.

Linkki Ulkoasiainministeriön nettisivuille

Linkki Kansanterveyslaitoksen nettisivuille

Matkalla tulee noudattaa paikallisia turvallisuusmääräyksiä. Matkalla jokainen matkustaja vastaa ensisijaisesti itse omasta turvallisuudestaan. Hätätapauksissa ovat meidän ohellamme maan viranomaiset, Suomen tai muiden EU-maiden lähetystöt sekä konsulaatit oikea taho auttamaan.

Eurooppalainen sairaanhoitokortti

Matkoilla EU- ja ETA-maihin sekä Sveitsiin on hyvä olla mukana eurooppalainen sairaanhoitokortti, jonka Kela myöntää Suomen sosiaaliturvaan kuuluville henkilöille veloituksetta. Kortin toimitusaika on 3-4 viikkoa. Kortin haltijalla on oikeus saada hoitoa julkisessa sairaanhoidossa äkillisen sairauden hoitoon paikallisen lainsäädännön ja järjestelmän mukaisesti samaan hintaan kuin paikalliset asukkaat. 

Turvallisuus ja riskit matkakohteissa

Älä ota matkalle mukaan arvokoruja tai -esineitä. Säilytä suuret rahasummat ja arvoesineet, kuten passi, hotellin tallelokerossa tai kassakaapissa. Taskuvarkaita tulee varoa kaikissa matkakohteissa. Varkauksien varalta suosittelemme matkatavaroiden arvon kattavaa matkavakuutusta. 

Fyysinen kunto matkustettaessa

Matkustajan on annettava tarpeelliset tiedot omasta tai muiden matkan varanneiden matkustajien fyysisestä ja/tai henkisestä tilasta, mukaan lukien alkoholin, huumeiden tai lääkkeiden käyttö. Tämä silloin jos fyysinen ja/tai henkinen tila voi johtaa matkustajaan itseensä tai muihin matkustajiin (matkustajat ja/tai henkilöstö) tai kolmansien osapuolten omaisuuteen kohdistuviin haittoihin, vaaroihin tai riskeihin. Kuljetusyhtiö (jota edustaa esimerkiksi lentokoneen kapteeni) voi evätä matkustajalta oikeuden myöhempään kuljetukseen, jos tiedot osoittautuvat virheellisiksi tai vaillinaisiksi. Tietoja on myös annettava liikkumisrajoitteista ja alaikäisten tai vammaisten matkustajien, raskaana olevien naisten, sairaiden henkilöiden ja muiden matkakumppaneiden saattamisesta. Kuljetusyhtiöt pidättävät oikeuden pyytää lääkärintodistus erityisistä sairauksista. Mikäli lääkärintodistusta ei ole, ne voivat evätä matkustajalta oikeuden (myöhempään) kuljetukseen.

Pääsääntöisesti edellytämme, että matkustaja itse pystyy huolehtimaan omasta liikkumisestaan ryhmän tahdissa. Myös bussi-, juna- ja laivamatkoillamme tutustumme nähtävyyksiin usein jalan. On mahdollista, että päivittäiset kävelymatkat voivat nousta useisiin kilometreihin. Pyydämme aina tarkistamaan myynnistä tai matkaohjelmasta, soveltuuko matka teille.

EU direktiivin 1107/2006 mukaisesti edellytämme, että liikuntarajoitteisen tai sairaanhoidon apua tarvitsevan matkustajan mukana matkalle lähtee oma avustaja, joka on mukana matkalla koko ajan. Voitte konsultoida terveysohjeita omalta lääkäriltänne. Matkanjärjestäjällä on oikeus evätä mat­kalle lähtö, jos asiakas ei pysty huolehti­maan itsestään matkan aikana sairauden tai liikuntarajoitusten vuoksi. Asiakkaan on muutoinkin kyettävä selviytymään matkasta tavanomaisesti, eli omin avuin. Jos asiakas ei kykene huo­lehtimaan itsestään matkan aikana, mahdolliset paluumatkan- ja muut kustannukset ovat asiakkaan omalla vastuulla (YVE 2.9.2 mukaisesti). Tämänkaltaisissa tilanteissa Xenia Toursin vastuu rajoittuu YVE 2.8. mukaiseen avustamisvelvollisuusvastuuseen. 

Matkanjärjestäjän vastuu

Xenia Tours on vastuussa siltä suoraan ostetuista palveluista. Matkan aikana omatoimisesti tehdyt retket, liikkuminen tai ateriat juomineen eivät kuulu vastuullemme, jollei niitä ole tilattu matkanjärjestäjältä. Jos matkanjohtajaa kohtaa sairastapaus tai on­net­to­muus, pyrimme ensisijaisesti saamaan toisen suomalaisen tai pohjoismaalaisen matkanjohtajan tilalle. Joissain tapauksissa pidätämme oikeuden käyttää hätätilanteessa englanninkielistä paikallisopasta. 

Ilmeiset virheet

Xenia Toursia eivät sido ilmeiset virheet ja erehdykset, esimerkiksi matkan hintaa koskevat kirjoitusvirheet. Tällaiset virheet ja erehdykset ovat tai niiden tulisi olla keskivertomatkustajan tunnistettavissa ensinäkemältä.

Palvelumaksut matkalla

Matkojen hintaan ei sisälly paikallisia juomarahoja paikallisoppaille ja kuljettajille. Paikallisen tavan mukaan on usein kohteliasta antaa palvelumaksu matkan lopussa. Matkanjohtaja kertoo, mikä on paikallinen käytäntö. Jokainen matkustaja päättää kuitenkin itse kuinka paljon haluaa palvelurahaa jättää 

Matkavakuutus

Matkavakuutus ei sisälly matkan hintaan. Neuvomme kaikkia matkustajia huolehtimaan siitä, että oma matkavakuutus on voimassa jo matkaa varatessa. Tämä mahdollistaa sen, että matkustaja voi hakea vakuutuksesta korvauksia peruutuskuluhin. Kehotamme että tarkistatte vakuutusta tehdessänne huolellisesti vakuutuksen ehdot ja vakuutusehtojen peruutusturvan. Joihinkin vakuutuksiin saattaa sisältyä vastuurajoituskohta ja siitä voi olla seurauksena matkustajan oman vastuun laajentuminen.

Matkavakuutus korvaa vakuutusehtojen mukaisesti yleensä mm. äkillisestä sairastumisestä tai onnettomuudesta aiheutuvat kustannukset, joita kohdemaan sairaanhoito ei korvaa. Lisäksi vakuutus korvaa yleensä myös välttämättömän sairaankuljetuksen kotimaahan. Vakuutukseen on hyvä sisällyttää myös matkatavaroiden arvon kattava matkatavaravakuutus. Todiste matkavakuutuksesta tulee olla matkalla mukana.

Erityismatkaehtojemme mukaisesti jokaisella matkustajalla on oltava matkavakuutus, johon sisältyy matkan peruutusturvaosa oman, lähiomaisen tai matkatoverin sairastumisen tai kuoleman varalta. Tarkemmat ohjeet saatte vakuutusyhtiöstänne.

Rokotukset

Matkailijan suositeltavia rokotuksia ovat suomalaiset perusrokotukset, kuten jäykkäkouristus, kurkkumätä ja polio. Myös A- ja B-hepatiittisuojaa suositellaan. Tarkista rokotustesi voimassaolo ja tarve hyvissä ajoin ennen matkaa. Lisätietoja rokotuksista saa terveyskeskuksesta, työterveyshuollosta ja rokotusasemilta. Lisätietoja rokotuksista

Suomen tullimääräykset

Matkustaja saa tuoda toisesta EU-maasta verollisina hankkimiaan alkoholijuomia ja tupakkatuotteita verovapaasti omaan käyttöönsä ilman määrällisiä rajoituksia. Verottoman tuonnin ehtona on, että matkustaja tuo tuotteet mukanaan, ja tuotteet tulevat matkustajan tai hänen perheensä henkilökohtaiseen käyttöön tai annetaan lahjaksi. Ajan tasalla olevat tullimääräykset löytyvät tullin nettisivuilta.

EU:n ulkopuolelta voit tuoda alkoholijuomia vain rajoitetun määrän omaan käyttöösi tai lahjaksi: 4 litraa hiilihapotonta viiniä (puna-, valko- ja rosé-) ja 16 litraa olutta (yli 0,5 %). Lisäksi saa tuoda 1 litra väkeviä alkoholijuomia (yli 22 %) TAI 2 litraa alkoholijuomia (maks. 22 %), kuten aperitiivit (mm. vermutit, katkerot, liköörit, sherryt, long drinkit, siideri ja kuohuviinit)

Linkki tullin nettisivuille

Hotellimajoitus

Matkapaketin perushintaan sisältyy majoitus jaetussa 2 hengen huoneessa. Hotellihuoneen saa käyttöön yleensä kello 15.00 ja huone on luovutettava lähtöpäivänä yleensä viimeistään kello 11.00. Mikäli matkustaja haluaa pitää huoneen pitempään ja se on hotellin varaustilanteen mukaan mahdollista, siitä aiheutuvat kulut maksetaan suoraan hotelliin.

Kaikissa majoituspaikoissa ei ole allergisille suunniteltuja huoneita, mutta hotellilla saattaa olla allergisille sopivia vuodevaatteita. Kysy asiaa vastaanotosta.

Erikoisruokavaliot

Erityisruokavalioista, esimerkiksi laktoositon, gluteeniton tai kasvisruokavalio, tulee ilmoittaa matkavarauksen yhteydessä ja paikan päällä aterioiden yhteydessä. Ilmoitamme erikoisruokavaliot eteenpäin ruokailut järjestävälle lentoyhtiölle, ravintolalle tai hotellille, mutta emme voi taata, että erikoisruokavalionne huomioidaan. Ruoka-aineille allergisille ei ole yleensä tarjolla yhtä monipuolisia erikoisruokia kuin Suomessa. 

Yksin matkustavat

Matkoillemme myydään yleensä nais- tai miespaikkoja edellyttäen, että huoneen toinenkin paikka saadaan myydyksi. Mikäli toista henkilöä ei ilmoittaudu, on yksin matkustajan maksettavan 1 hengen huoneen lisämaksu. Sama pätee jos matkan varannut mies- tai naispaikkalainen peruuttaa matkansa.

Matkustajatiedot

Matkustajat ovat tietosuojalain turvaamia, joten emme luovuta matkustajatietoja tai anna etukäteistietoja matkalle osallistujista. Tietojen luovuttaminen ei jälkikäteenkään ole luvallista. Pyydämme teitä itse vaihtamaan matkalla solmittujen tuttavuuksien kanssa yhteystietonne. 

Hinnat ja hinnanmuutokset

Matkanjärjestäjällä on oikeus korottaa matkan hintaa valuuttakurssien, verojen tai julkisten maksujen muuttuessa. Myös laiva- ja lentoyhtiöiden ilmoittamat polttoainemaksut saattavat korottaa matkan hintaa. Poikkeustapauksissa saatetaan asiakkaalta joutua perimään lisämaksu lento- tai laivahintojen äkillisen muutoksen sitä vaatiessa.

Matkanjärjestäjällä on myös oikeus alentaa ilmoitettuja hintoja. Alennetut hinnat ovat voimassa vain erikseen ilmoitettuna aikana. Alennus ei koske aikaisemmin varattuja matkoja.

Hintaan sisältyvät vain ne palvelut, jotka on mainittu kunkin matkan Hintaan sisältyy -kohdassa.

Jos matkustaja ei käytä jotain maksamaansa palvelua, hänellä ei ole oikeutta maksun palautukseen. 

Ryhmät

Ryhmien varaus-, maksu-, ja peruutusehdot saattavat poiketa valmismatkaehdoista. Ryhmänkerääjä/matkanjohtaja on matkustajien yhdyshenkilö, jollei muuta ole sovittu. Yhdyshenkilöllä on oikeus sopia matkanjärjestelyistä Xenia Tours Oy:n kanssa ryhmän muita matkustajia sitovasti. Yhdyshenkilö vastaa siitä, että ryhmän jäsenet saavat tiedon matkaehdoista ja muista sovituista asioista.

Valitukset

Virheestä, joka voidaan korjata jo matkan aikana, on ilmoitettava oppaalle tai muulle matkanjärjestäjän edustajalle välittömästi, kun virhe on havaittu. Mikäli näin ei tapahtu, matkustaja ei ole myöhemmin oikeutettu vetoamaan matkanjärjestäjän suorituksessa olleeseen virheeseen. Matkaa koskevat valitukset ja huomautukset tulee tehdä välittömästi aiheen ilmaannuttua kohteessa oppaalle, matkanjärjestäjän edustajalle tai vastuulliselle matkanjärjestäjälle. Korvausvaatimukset on tehtävä aina kirjallisesti matkanjärjestäjälle viimeistään 1 kk matkan päättymisen jälkeen. 

Vahingonkorvausvastuun rajoittaminen

Matkanjärjestäjän korvausvastuu kuljetukseen liittyvästä vahingosta määräytyy siten, kuin kyseisestä kuljetuksesta säädetään merilaissa, kuljetuksesta ilma-aluksessa annetussa laissa, ilmakuljetussopimuslaissa tai ilmakuljetuslaissa sekä kansainvälisiä rautatiekuljetuksia koskevassa yleissopimuksessa.

Jos matka on hankittu pääasiassa muuhun kuin yksityiseen tarkoitukseen, pidättää matkanjärjestäjä itselleen oikeuden rajoittaa vahingonkorvausvelvollisuuttaan esine- ja varallisuusvahingoissa mahdollisen liikevoiton, palkkion tai vastaavan menettämisen osalta. Matkanjärjestäjän maksaman korvauksen enimmäissumma on näissä tapauksissa 100 €. Xenia Tours Oy ei ole vahingonkorvausvelvollinen välillisesti liikeasioille aiheutuvista vahingoista, jos esim. matkalta paluu myöhästyy. Matkanjärjestäjä ei myöskään vastaa vahingosta, jotka johtuvat lievästä huolimattomuudesta. 

Sopimuksen siirto ja matka-ajan vaihtaminen

Matkustajalla on valmismatkalain mukainen oikeus siirtää sopimus toiselle henkilölle viimeistään 48 tuntia ennen lähtöä. Nimenmuutoksesta veloitetaan muutoskulut (yleensä noin 100 €/matkustaja), mikäli lippuja ei ole vielä kirjoitettu. Mikäli muutos tapahtuu lipunkirjoituksen jälkeen, kulut määräytyvät palveluntuottajien, kuten lentoyhtiöiden, muutos- ja peruutusehtojen mukaisesti. Ne ovat valmismatkalakia huomattavasti tiukemmat. Näin ollen sopimuksen siirtotapauksessa asiakkaalta peritään siirrosta aiheutuvat todelliset kulut, jotka voivat olla jopa alkuperäistä matkan hintaa suuremmat.

Reittien ja aikataulujen muutoksissa noudatetaan aina niistä vastaavien yhtiöiden ehtoja. Mikäli säännöt sallivat muutokset, perimme toimistokulut/lippu ja lisäksi kuljetusyhtiön perimät kulut.

Peruutusehdot

Matkanjärjestäjällä on oikeus peruuttaa matka ylivoimaisen esteen vuoksi, joita ovat esim. poliittiset levottomuudet, lakot, luonnonmullistukset tai vastaavat.

Minimi ryhmäkoko on 20 henkeä, jollei toisin ole mainittu. Matkanjärjestäjällä on oikeus peruuttaa matka liian vähäisen osallistujamäärän vuoksi viimeistään 21 päivää ennen matkan lähtöpäivää. Tällöin suoritetut maksut palautetaan matkustajan ilmoittamalle tilille. Ylivoimaisen esteen vuoksi (Force majeure) matka voidaan peruuttaa matkanjärjestäjän toimesta. Tällöin asiakkaalle palautetaan hänen matkasta maksamansa maksut. Matkanjärjestäjältä ei voi vaatia muuta korvausta tämän lisäksi. Pyrimme molemmissa edellä mainituissa peruutustapauksissa tarjoamaan korvaavaa tai vastaavaa matkaa peruuntuneen tilalle. Joskus lisämaksullisille retkillä tarvitaan minimiosallistujamäärä, ja tämä kerrotaan kyseisen retken yhteydessä.

Jos matkustajaa kohtaa ylivoimainen este, esim. odottamaton ja vakava tapaturma, vakava sairaus tai lähiomaisen kuolemantapaus, matkalle lähdön este on osoitettava luotettavalla selvityksellä, kuten lääkärintodistus, poliisintutkintapyötäkirja tai vakuutusyhtiön lausunto. Selvitys on toimitettava matkanjärjestäjälle niin pian kuin mahdollista tai viimeistään kahden viikon kuluessa peruuttamiseen oikeuttavan esteen ilmenemisestä, jollei määräajan noudattaminen ole matkustajalle kohtuuttoman vaikeaa. Näissä tapauksissa matkustajalla on valmismatkalain ja yleisten valmismatkaehtojen mukainen oikeus peruuttaa matka. Tällöin perimme todelliset kustannukset etukäteen tilatuista ja vahvistetuista palveluista (esim. kuljetukset, majoitukset ja lisäpälvelut), joista meillä ei ole hinnanpalautusoikeutta. Lisäksi veloitetaan Xenia Tours Oy:n toimistokulut. Kehotamme matkustajiamme ottamaan matkavakuutuksen, joka kattaa peruutuskulut.

Peruutusehdot matkoillemme mikäli matkustaja peruuttaa matkansa:

* viimeistään 90 vrk ennen matkan alkua, peritään toimistokulujen lisäksi muutoksesta/peruutuksesta aiheutuneet muut todelliset kulut, jotka palveluntuottaja, kuten lentoyhtiö tai hotelli, matkanjärjestäjältä perii

* 89-30 vrk ennen matkan alkua pidätetään varausmaksu sekä mahdolliset syntyneet kulut ennakkoon maksetuista palveluista (esim. hotellit, lennot ja ohjelmanvaraukset kohteessa)

* 29-7 vrk ennen matkan alkua pidätetään 50% matkan hinnasta sekä syntyneet kulut ennakkoon maksetuista palveluista (enintään 100% matkan hinnasta)

* myöhemmin kuin 7 vrk ennen matkaa ei suoriteta mitään takaisinmaksua

* peruutuksen yhteydessä perimme aina lisäksi etukäteen tilatuista ja vahvistetuista lisäpalveluista aiheutuneet kustannukset (esim. konsertti- ja teatteriliput)

* safareiden, kiertomatkojen, ja muiden erikoisjärjestelyjä sisältävien matkojen osalta noudatetaan kunkin palvelun tuottajan omia peruutusehtoja

* jo aloitettuun matkaan ei voi tehdä muutoksia

Erityismatkojen peruutusehtoja noudatetaan peruutuksen syystä riippumatta. Yleiset valmismatkaehdot ja valmismatkalaki eivät koske muita kuin valmismatkoja.

Kaikkien erityismatkojen peruutusten yhteydessä perimme etukäteen tilattujen ja vahvistetuiden palvelujen lisäksi maksun etukäteen tilatuista ja vahvistetuista lisäpalveluista (esim. konsertti- ja teatteriliput) aiheutuneet todelliset kustannukset, jotka palveluntuottaja matkanjärjestäjältä perii.

Mikäli matka on hinnoiteltu siten, että kahden tai useamman matkustajan seurue majoitetaan samaan huoneeseen, huoneistoon tai hyttiin ja joku seurueen jäsenistä peruuttaa matkan ylivoimaisen esteen vuoksi, Xenia Tours Oy varaa oikeuden veloittaa matkalle lähtevältä yhdenhengenhuoneen lisämaksun tai vastaavan vajaakäyttömaksun.

Toimistokulut (sisältyvät matkan ilmoitettuun kokonaishintaan)

Xenia Tours Oy:n yleisten valmismatkaehtojen mukaiset toimistokulut ovat Eurooppaan suuntautuvilla matkoilla 200 €/henkilö + 15 €:n laskutuslisä ja Euroopan ulkopuolelle suuntautuvilla matkoilla 300 €/henkilö + 15 €:n laskutuslisä. Jos asiakas peruutta matkansa, laskutuslisää ei palauteta.

Matkanjärjestäjä pidättää oikeuden aikataulu-, ohjelma- ym. muutoksiin. Xenia Tours Oy:llä on oikeus vaihtaa hotelli vastaavantasoiseen tai parempaan hotelliin ilman velvoillisuutta hinnanalennukseen tai korvaukseen.

Nämä ehdot ovat voimassa toistaiseksi, kunnes uudet erityisehdot julkaistaan. 

Yleiset matkapakettiehdot

Nämä sopimusehdot ovat Suomen matkatoimistoalan liitto ry:n ja kuluttaja-asiamiehen neuvottelemat. Ehtoja sovelletaan 1.7.2018 alkaen tehtyihin sopimuksiin. Ehdot on laadittu ottaen huomioon matkapaketteja ja yhdistettyjä matkajärjestelyjä koskevan direktiivin (EU 2015/2302) ja matkapalveluyhdistelmistä annetun lain (901/2017/www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2017/20170901) pakottavat säännökset.

Sisällys

Yleiset matkapakettiehdot.

  1. Soveltamisala.
    1.1. Yleiset matkapakettiehdot. 
    1.2. Lisäehdot.
    1.3. Erityisehdot.
  2. Matkapakettisopimus ja vastuu sopimuksen toteuttamisesta. 
    2.1. Vastuu sopimuksen toteuttamisesta. 
    2.2. Sopimuksen sisältö. 
    2.3. Matkustusasiakirjat ja matkavakuutus. 
    2.4. Matkakohteen mahdolliset turvallisuusriskit. 
    2.5. Avustamisvelvollisuus. 
    2.6. Matkustajan velvollisuudet ja vastuu.
  3. Sopimuksen syntyminen ja hinnan maksaminen.
  4. Matkustajan oikeus peruuttaa matka ennen matkan alkamista.
  5. Matkustajan oikeus peruuttaa matka matkanjärjestäjän tekemien muutosten tai matkakohteen olojen vuoksi ennen matkan alkamista.
  6. Matkustajan oikeus keskeyttää matka ja purkaa sopimus matkan aikana.
  7. Matkustajan oikeus muuttaa sopimusta ja luovuttaa se toiselle.
  8. Hinnanmuutokset.
  9. Matkanjärjestäjän tekemät muutokset matkapakettisopimukseen.
  10. Matkanjärjestäjän oikeus peruuttaa ja keskeyttää matka.
  11. Matkanjärjestäjän oikeus purkaa sopimus.
  12. Virhe ja virheilmoitus.
  13. Virheen korjaus.
  14. Vaihtoehtoisten palvelujen tarjoaminen matkan aikana.
  15. Hinnanalennus.
  16. Vahingonkorvaus.
  17. Varausvirheet.
  18. Muun lainsäädännön nojalla saadun korvauksen vähentäminen.
  19. Korvausvaatimukset.
  20. Riita-asiat.

1. Soveltamisala

1.1. Yleiset matkapakettiehdot

Näitä sopimusehtoja sovelletaan sellaisiin vähintään 24 tuntia kestäviin tai yöpymisen sisältäviin matkapaketteihin, jotka on hankittu pääasiassa yksityiseen tarkoitukseen, ja joihin sisältyy vähintään kaksi seuraavista palveluista; 1)kuljetus, 2)majoitus, 3)auton tai matkapalveluyhdistelmistä annetun lain 2 § 3 kohdassa mainitun muun moottoriajoneuvon, kuten A-luokan ajokorttia vaativan moottoripyörän tai vähintään nelipyöräisen, omalla käyttövoimallaan kulkevan ajoneuvon, jonka rakenteellinen nopeus on yli 25km/h, vuokraus tai jokin edellä mainituista yhdessä 4) muun olennaisen matkailupalvelun kanssa edellytyksellä, että kokonaisuus myydään tai tarjotaan myytäväksi Suomessa. Majoitukseksi katsotaan myös muutaman viikon majoitus esim. perheessä kielikurssin yhteydessä, ei kuitenkaan pitkäkestoisen vaihto-oppilasmatkan yhteydessä.

1.2. Lisäehdot

Matkanjärjestäjällä on oikeus täydentää ja täsmentää yleisiä matkapakettiehtoja lisäehdoilla, jotka eivät saa olla matkustajan vahingoksi ristiriidassa näiden yleisten ehtojen kanssa.

1.3. Erityisehdot

Matkanjärjestäjällä on oikeus käyttää näistä sopimusehdoista poikkeavia erityisehtoja, jos erityisehtojen käyttö on perusteltavissa matkan erityisluonteen, kuljetusmuotoa koskevien poikkeuksellisten määräysten (kuten reittilentojen varaus- ja myyntiehdot), matkan erityisluonteesta johtuvien poikkeuksellisten majoitusehtojen tai matkakohteen erityisolojen vuoksi. Erityisehdot eivät saa olla matkustajan vahingoksi ristiriidassa matkapalveluyhdistelmistä annetun lain kanssa.

Matkanjärjestäjän, joka soveltaa peruutustapauksissa erityisehtoja ja veloittaa niiden perusteella matkustajalta todelliset peruutuskulut, on matkustajan pyynnöstä esitettävä selvitys siitä, miten ne kohdentuvat matkan eri osiin.

2. Matkapakettisopimus ja vastuu sopimuksen toteuttamisesta

2.1. Vastuu sopimuksen toteuttamisesta

Matkanjärjestäjä vastaa matkustajalle siitä, että matkapaketti on sopimuksen mukainen. Vastuu koskee myös matkanjärjestäjän sopimuksen täyttämiseksi käyttämien elinkeinonharjoittajien suorituksia (esimerkiksi kuljetusyhtiöt ja hotellit).

Matkanvälittäjä vastaa matkustajalle antamistaantiedoista ja sopimuksen täyttämisestä samalla tavoin kuin matkanjärjestäjä, jos matkanjärjestäjä on sijoittautunut Euroopan talousalueen ulkopuolelle ja jos matkanvälittäjä ei osoita, että matkanjärjestäjä täyttää kyseiset velvoitteet.

Matkustajalle on ennen sopimuksen tekemistäannettava tieto siitä, onko matkanjärjestäjä tai matkanvälittäjä asettanut matkapalveluyhdistelmien tarjoajista annetussa laissa (921/2017) tarkoitetun vakuuden ja kattaako vakuus tarjotun matkan.   

Matkustaja voi täyttää näiden sopimusehtojen mukaisen ilmoitusvelvollisuutensa ottamalla yhteyttä joko matkanjärjestäjään tai matkanvälittäjään.

Matkapaketin virheestä ilmoittaminen on tehtävä kohdan 12.4. mukaisesti.

2.2. Sopimuksen sisältö

Matkaan sisältyvät ne palvelut ja järjestelyt, joista on sovittu matkustajan ja matkanjärjestäjän kesken. Sopimuksen sisältöä arvioitaessa otetaan huomioon kaikki ennen matkasopimuksen tekemistäkirjallisena tai sähköisenä ilmoitetut sopimusehdot, vakiotietolomake ja muut kyseistä matkaakoskevat lain(www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2017/20170901)  ja asetuksen(www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2018/20180181) edellyttämät tiedot.

2.3. Matkustusasiakirjat ja matkavakuutus

Matkanjärjestäjän on ennen sopimuksen tekemistäannettava matkustajalle yleiset tiedot kohdemaan passi- ja viisumimääräyksistä, mukaan lukien keskimääräinen viisumin hankkimisaika.

Matkustajan on matkanjärjestäjän antamia ohjeita noudattaen itse huolehdittava matkalla tarvitsemistaan asiakirjoista (mm. passi, viisumi, rokotustodistukset) sekä tarkistettava niiden ja matkalipun oikeellisuus ja vastaavuus toisiinsa. Matkustajan on tarkistettava myös kuljetusten aikataulut. Jos matkanjärjestäjä on täyttänyt tiedonantovelvollisuutensa, se ei vastaa matkustajalle aiheutuvasta vahingosta, mikäli matka estyy tai keskeytyy puutteellisten tai virheellisten matka-asiakirjojen (esim. rikkinäisen passin) tai viisumin epäämisen tai puuttumisen vuoksi.

Matkanjärjestäjä ei ole vastuussa matkustajan matkalla tarvitsemista vapaaehtoisista vakuutuksista, vaan matkustaja vastaa itse vakuutusturvastaan ja sen kattavuudesta esim. peruutusturvan osalta. Tämän vuoksi matkanjärjestäjä kehottaa matkustajaa hankkimaanmatkaa varten riittävän kattavan henkilöön ja omaisuuteen kohdistuvan sekä peruutusturvan sisältävän matkavakuutussuojan. 

2.4. Matkakohteen mahdolliset turvallisuusriskit

Matkanjärjestäjän on ennen matkaa huomautettava matkustajalle matkaan mahdollisesti liittyvistä erityisistä riskeistä sekä annettava tiedot kohdemaan yleisistäterveysmääräyksistä. Matkustajan henkilökohtaiseen terveydentilaan liittyvien erityistarpeiden ohjeistuksen hankkimisesta matkustajavastaa itse. Matkustajalle on lisäksi annettava ohjeita mahdollisen sairastumisen, onnettomuuden tai muun vastaavan tapahtuman varalta.

Matkustajan turvallisuudesta ulkomailla vastaavat matkustajan itsensä ohella ensisijaisesti kyseisen maan viranomaiset. Matkustajan on toimittava kohteen olosuhteet huomioon ottaen.

Kohteen turvallisuutta ja muita kohdetta koskevia olennaisia tietoja on saatavissa ulkoministeriöstä ja terveyden ja hyvinvoinnin laitoksesta; esim. kyseisten tahojen Internet-sivustoilta www.formin.fi  ja www.thl.fi. Matkustajan tulee tutustua kohteen olosuhteisiin mm. edellä mainittujen tietojen avulla.  

2.5. Avustamisvelvollisuus

Jos matkustaja matkan aikana sairastuu, joutuu onnettomuuteen tai rikoksen uhriksi taikka kärsii muun vahingon, on matkanjärjestäjän ilman aiheetonta viivytystä annettava vaikeuksiin joutuneelle matkustajalle tietoja terveyspalveluista, paikallisviranomaisista ja konsulipalveluista, järjestettävä matkustajalle mahdollisuus etäviestimen käyttämiseen ja autettava matkustajaa tekemään vaihtoehtoisia matkajärjestelyjä sekä annettava muuta asianmukaista apua. Matkustaja vastaa itse näiden tai muiden tilanteen vaatimien (esim. uusi kuljetus, ylimääräiset hotelliyöpymiset sekä matkanjärjestäjälle mahdollisesti tulevat ylimääräiset kulut) erityisjärjestelyiden kuluista, joihin matkanjärjestäjä hänen tilanteensa vuoksi on ryhtynyt. Jos matkan aikana ilmenee kohdassa 10.1.b. tarkoitettu tilanne, matkanjärjestäjän on vastaavasti avustettava matkustajaa ja pyrittävä mahdollisuuksien mukaan rajoittamaan matkustajalle aiheutuvaa vahinkoa ja haittaa.

Matkanjärjestäjä voi periä kohtuullisen maksun antamastaan avusta, jos matkustaja on aiheuttanut vaikeudet tahallisesti tai huolimattomuudellaan. Maksu saa kuitenkin vastata enintään matkanjärjestäjälle avun antamisesta aiheutuneita todellisia kustannuksia.

Jos matkanjärjestäjällä ei ole matkakohteessa henkilökuntaa, joka voi avustaa matkustajaa, matkanjärjestäjän on ennen matkaa ilmoitettava matkustajalle matkanjärjestäjän tai -välittäjän paikallisen edustajan nimi ja yhteystiedot tai vastaavat tiedot paikallisista toimipaikoista, joihin matkustaja voi apua tarvitessaan ottaa yhteyttä. Jos tällaisia edustajia tai toimipaikkoja ei ole, matkustajalle on ilmoitettava, miten hän tarvittaessa saa yhteyden matkanjärjestäjään tai -välittäjään.

2.6. Matkustajan velvollisuudet ja vastuu

2.6.1. Matkustajan on noudatettava matkan aikana viranomaisten, matkanjärjestäjän tai matkanjärjestäjän edustajan antamia matkan toteuttamiseen liittyviä ohjeita ja määräyksiä sekä hotellien ja kuljetusvälineiden järjestyssääntöjä.

2.6.2. Matkustaja ei saa häiritä käyttäytymisellään muita matkustajia. Jos matkustaja olennaisesti laiminlyö velvollisuutensa, voidaan hänen matkalle lähtönsä evätä tai hänet voidaan poistaa matkalta. Tällöin matkustajalla ei ole oikeutta maksun palautukseen ja hän vastaa itse kaikista kotimatkastaan aiheutuvista kuluista.

2.6.3. Matkustaja on vastuussa vahingoista, jotka hän tahallisella tai varomattomalla menettelyllään aiheuttaa matkanjärjestäjälle tai kolmansille osapuolille muun muassa rikkomalla 2.6.1 ja 2.6.2. kohdissa mainittuja määräyksiä.

2.6.4. Matkustajan tulee ilmoittaa matkanjärjestäjälle sellaiset yhteystiedot, joista hänet tavoittaa ennen matkaa ja matkan aikana.

2.6.5 Matkustajaryhmän edustaja on velvollinen toimittamaan kaikki matkaa koskevat tiedot ja asiakirjat matkustajaryhmälle ja vastaavasti matkustajia koskevat tarvittavat tiedot ja asiakirjat matkanjärjestäjälle. Matkanjärjestäjän katsotaan täyttäneen ilmoitusvelvollisuutensa toimittaessaan matkaa koskevat tiedot tälle matkustajaryhmän edustajalle eikä niitä tarvitse toimittaa erikseen jokaiselle matkustajalle.

Matkustajaryhmän puolesta muutoksia varaukseen voi tehdä matkan varannut matkustajaryhmän edustaja yksin tai yhdessä muutosta haluavan matkustajan kanssa.

2.6.6. Matkustaja tai matkustajaryhmän edustaja vastaa matkanjärjestäjälle antamiensa tietojen, kuten matkan ajankohdan, matkustajien nimien, syntymäaikojen, muiden henkilötietojen tai matkustajien erityistarpeiden, oikeellisuudesta ja oikea-aikaisesta ilmoittamisesta. Matkanjärjestäjä ei vastaa vahingosta, jonka matkustajan tai matkustajaryhmän edustajan virheellisesti tai puutteellisesti antamat tiedot voivat aiheuttaa.

2.6.7. Matkustaja saattaa joutua itse vastaamaan seurauksista ja/tai kustannuksista, mikäli niitä syntyy, jos hän käyttää matkapaketin palveluita tai paketin osia muulla tavoin, kuin matkapakettisopimuksessa on sovittu. Esimerkiksi matkapakettiin sisältyvien kuljetuspalveluiden osittainen tai kokonaan käyttämättä jättäminen voi johtaa jäljellä olevien palveluiden käyttöoikeuden rajoittumiseen tai menettämiseen.

3. Sopimuksen syntyminen ja hinnan maksaminen

3.1. Matkustajaa sitova sopimus syntyy, kun matkanjärjestäjän määräämä ensimmäinen maksusuoritus on maksettu viimeistään eräpäivänä.

3.2. Matkan hinta kokonaisuudessaan on maksettava matkanjärjestäjän ilmoittamana tai muuna sovittuna määräaikana. Maksettuaan matkan hinnan matkustajalla on oikeus hyvissä ajoin ennen matkan alkamista saada matkaliput ja muutmatkaan liittyvät asiakirjat.

4. Matkustajan oikeus peruuttaa matka ennen matkan alkamista

Matkustajalla on oikeus peruuttaa matka milloin tahansa ennen matkan alkamista. Tällöin matkanjärjestäjällä on oikeus periä peruutusmaksu seuraavasti:

4.1.

a) Etukäteen ilmoitetut toimistokulut, kun matka peruutetaan viimeistään 45 vuorokautta ennen matkan alkamista

b) Varausmaksu, kun matka peruutetaan myöhemmin kuin 45 vuorokautta mutta viimeistään 21 vuorokautta ennen matkan alkamista

c) 50 % matkan hinnasta, kun matka peruutetaan myöhemmin kuin 21 vuorokautta mutta viimeistään 7 vuorokautta ennen matkan alkamista

d) 75 % matkan hinnasta, kun matka peruutetaan myöhemmin kuin 7 vuorokautta mutta viimeistään 3 vuorokautta ennen matkan alkamista

e) 95 % matkan hinnasta, kun matka peruutetaan myöhemmin kuin 3 vrk ennen matkan alkamista.  

4.2. Jos matka on hinnoiteltu sen mukaan, että kahden tai useamman matkustajan seurue majoitetaan samaan huoneeseen tai huoneistoon ja joku seurueen jäsenistä peruuttaa matkansa, on matkanjärjestäjällä oikeus periä kohdassa 4.1. mainittujen peruutuskulujen lisäksi peruutuksen johdosta syntyvästä majoituksen vajaakäytöstä aiheutuvat kulut. Matkansa peruuttanut ja matkalle osallistuvat seurueen jäsenet vastaavat yhteisvastuullisesti kyseisten kulujen maksamisesta matkanjärjestäjälle. Matkanjärjestäjä ja matkalle lähtevä matkaseurue voivat edellä mainitun sijaan sopia yhteisesti matkaseurueelle tarkoituksenmukaisemmasta majoitusjärjestelystä, jolloin matkalle lähtevä seurue vastaa mahdollisista lisäkuluista. 

4.3. Jos matkaa ei peruuteta eikä matkustaja saavu sovitulle lähtöpaikalle sovittuun aikaan tai jos hän ei voi osallistua matkaan siksi, ettei hänellä hänen vastuullaan olevista syistä ole matkaan tarvittavia asiapapereita, kuten voimassaolevaa passia, viisumia, henkilöllisyystodistusta tai rokotustodistusta, hänellä ei ole oikeutta maksun palautukseen.

4.4. Peruutuskulut voivat poiketa kohdassa 4.1. mainituista, jos matka on sellainen, johon sovelletaan erityisehtoja (kohta 1.3.). Peruutuskulujen määrä tai niiden määräytymisperuste on ilmoitettava erityisehdoissa.  

5. Matkustajan oikeus peruuttaa matka matkanjärjestäjän tekemien muutosten tai matkakohteen olojen vuoksi ennen matkan alkamista

5.1. Matkustaja voi peruuttaa matkan, jos

a) matkanjärjestäjä muuttaa merkittävästi matkajärjestelyjä. Merkittävänä muutoksena pidetään esimerkiksi matkustusaikaa huomattavasti lisäävää kuljetusvälineen muutosta, esimerkiksi sellaisia lähtö- tai saapumisaikojen muutoksia, jotka aiheuttaisivat matkustajalle huomattavia hankaluuksia tai ylimääräisiä kustannuksia, kuten kuljetuksen tai majoituksen uudelleenjärjestelyjä, päivälennon muuttumista yölennoksi (iltapäiväksi sovittu paluu siirtyy paluuksi puolen yön jälkeen), matkakohteen muutosta tai majoituksen tasoa selvästi laskevaa muutosta, sekä olennaisesti matkan luonnetta muuttavaa muutosta, kuten esteettömänä markkinoidun matkan muuttuminen esteelliseksi, tai

b) hänellä on perusteltua aihetta uskoa, että matkanjärjestäjän mahdollisuudet toteuttaa matka sovitulla tavalla ovat sopimuksen päättämisen jälkeen olennaisesti vaikeutuneet matkakohteessa tai sen läheisyydessä ilmenneiden sotatoimien, muiden vakavien turvallisuusongelmien, kuten terrorismin, luonnonkatastrofien, kuten tulvien, maanjäristysten tai sääolosuhteiden, lakon, merkittävien ihmisten terveyteen vaikuttavien riskien, kuten vakavan taudin esiintymisen matkakohteessa tai vastaavan tilanteen takia taikka jos matkaa ei muusta odottamattomasta syystä voida toteuttaa vaarantamatta matkustajan henkeä tai terveyttä.

Peruutuksen perusteita arvioitaessa otetaan huomioon Suomen viranomaisten kanta asiaan tai esim. Suomen edustuston virallinen viestintä asiaan liittyen, tai

c) matkan alkamisen tai matkan päättymisen ajankohta siirtyy sovitusta

- yli 24 tunnilla vähintään 7 vrk kestävillä matkoilla

- yli 12 tunnilla 2-6 vrk kestävillä matkoilla

- alle 2 vrk kestävien matkojen osalta tilannetta arvioidaan tapauskohtaisesti, tai

d) hänellä on muutoin painava syy olettaa, että matkanjärjestäjän suorituksessa tulee olemaan olennainen virhe.

5.2. Matkanjärjestäjän on ilmoitettava muutoksista pysyvällä tavalla ja ilmoituksesta on käytävä ilmi, mitä muutoksia matkanjärjestäjän on tarkoitus tehdä, heikentävätkö muutokset matkapaketin laatua tai alentavatko ne sen arvoa, ja minkä suuruisen hinnanalennuksen matkustaja mahdollisesti saa tehtyjen muutosten johdosta sekä oikeuttavatko muutokset matkan peruuttamiseen.

5.3. Matkustajan on ilman aiheetonta viivytystä ilmoitettava matkan peruuttamisesta matkanjärjestäjälle. Ellei matkustaja ilmoita muutosilmoituksessa mainitussa kohtuullisessa määräajassa peruuttavansa matkan, matkustajan katsotaan hyväksyvän ehdotetut muutokset.

5.4. Oikeudesta peruuttaa matka hinnankorotuksen vuoksi määrätään kohdassa 8.3.

5.5. Peruuttaessaan matkan edellä mainituissa tapauksissa matkustajalla on oikeus saada takaisin matkan hinta ilman aiheetonta viivytystä, mutta viimeistään 14 päivän kuluttua siitä, kun matkustaja on peruuttanut sopimuksen. Matkustajalla ei ole kuitenkaan oikeutta matkan peruuttamiseen ilman peruutusmaksua, jos 5.1.b) kohdassa tarkoitettu tilanne on ollut matkustajan tiedossa jo sopimusta tehtäessä.

Jos peruutus johtuu 5.1.a), 5.1.c) tai 5.1d) kohdissa mainituista syistä, matkustajalla on oikeus saada korvaus myös niistä menoista, jotka ovat aiheutuneet matkasta ja peruutuksen vuoksi käyneet hyödyttömiksi, ellei muutos johdu matkanjärjestäjää tai sen alihankkijaa kohdanneista ylivoimaisista tilanteista.

6. Matkustajan oikeus keskeyttää matka ja purkaa sopimus matkan aikana

6.1. Matkustajalla on oikeus keskeyttää matka, jos

a) matkan toteutus osoittautuu niin virheelliseksi, ettei matka vastaa sille alun perin asetettua tarkoitusta, tai

b) matkan aikana ilmenee kohdassa 5.1.b) tarkoitettu tilanne, ellei matkustaja ole ollut sopimusta tehtäessä tietoinen kohteen olosuhteista.

6.2. Keskeyttäessään matkan tai purkaessaan sopimuksen matkustajalla on oikeus saada takaisin matkan hinta ja muut matkanjärjestäjälle maksetut maksut. Jos matkanjärjestäjän suorituksesta on ollut matkustajalle hyötyä, tämä hyöty (esim. yhdistelmämatkan toteutunut osa, matkan aikana tarjotut ateriat tai matkustajan käyttämät pääsyliput) otetaan huomioon arvioitaessa hinnanalennuksen määrää.

6.3. Jos matkustaja keskeyttää matkan kohdassa 6.1.a. tarkoitetulla perusteella, matkanjärjestäjän on omalla kustannuksellaan tarvittaessa järjestettävä matkustajan paluukuljetus. Kuljetus on järjestettävä alun perin sovittua vastaavalla kuljetusvälineellä matkan lähtöpaikkaan tai muulle sovitulle paikkakunnalle.

6.4. Jos matkustaja keskeyttää matkan kohdan 6.1.b. perusteella eikä matkanjärjestäjä avusta häntä kohdan 2.5. mukaisesti kotiinpaluun järjestämisessä, voi matkustaja itse ryhtyä tarvittaviin toimenpiteisiin. Matkustajan on kuitenkin pyrittävä rajoittamaan matkanjärjestäjän vastuulle mahdollisesti jäävien kustannusten määrää ja muuta vahinkoa.

6.5Mahdolliseen oikeuteen saada vahingonkorvausta sovelletaan kohtaa 16.

7. Matkustajan oikeus muuttaa sopimusta ja luovuttaa se toiselle

7.1. Matkustajalla on oikeus viimeistään 45 vuorokautta ennen matkan alkua muuttaa lähtöpäivää, matkakohdetta tai hotellia maksamalla alkuperäisen ja uuden matkan mahdollisen hinnanerotuksen lisäksi toimistokulut. Myöhempiä muutoksia voi matkanjärjestäjä pitää matkan peruutuksena ja uuden tilaamisena.

7.2. Matkustajalla on oikeus muuttaa varauksessa olevia matkustajatietoja tai luovuttaa sopimukseen perustuvat oikeutensa henkilölle, joka täyttää mahdolliset matkalle osallistumista koskevat ehdot.

Luovutuksesta tai tietojen muutoksesta on ilmoitettava matkanjärjestäjälle viimeistään seitsemän päivää ennen matkan alkamista. Ilmoitus voidaan tehdä myöhemminkin, jos se ei aiheuta kohtuutonta hankaluutta matkanjärjestäjälle. 

Matkanjärjestäjällä on oikeus periä kohtuullinen korvaus luovutuksesta tai tietojen muutoksesta aiheutuvista tarpeellisista toimenpiteistä. Jollei matkanjärjestäjä ole lisäehdoissaan muuta ilmoittanut, korvaus on toimistokulujen suuruinen. Tässä yhteydessä voidaan soveltaa myös 4.2. kohtaa. Luovuttaja ja luovutuksensaaja vastaavat yhteisvastuullisesti matkan hinnan ja korvauksen maksamisesta matkanjärjestäjälle.

8. Hinnanmuutokset

8.1. Matkanjärjestäjällä on sopimuksen tekemisen jälkeen oikeus korottaa ja vastaavasti velvollisuus alentaa sovittua matkan hintaa seuraavilla perusteilla:

a) kuljetuskustannusten muutos, joka johtuu polttoaineiden ja muiden energialähteiden hinnoista, tai

b) matkan hintaan vaikuttavien verojen tai matkapalveluille kolmansien osapuolien asettamien maksujen, kuten lentokenttien tai satamien käyttöön liittyvien maksujen tai kohde- tai kaupunkiverojen muutokset. Verot ja maksut voivat olla joko kotimaisia tai kohdemaan viranomaisten määräämiä, tai

c) Matkan kustannuksiin vaikuttava valuuttakurssien muutos, joka määräytyy kuusi viikkoa ennen lähtöä vallinneen valuuttakurssin mukaan. Vertailukurssina käytetään sen päivän valuuttakurssia, jota matkanjärjestäjä ilmoittaa käyttäneensä hinnoittelunsa perustana. Jos hinnoittelukurssia ei ole erikseen ilmoitettu, käytetään vertailukurssina sopimuspäivän valuuttakurssia.

8.2. Hinnan korotus ei saa olla kustannusten nousua suurempi.

Matkanjärjestäjän on ilmoitettava uusi hinta matkustajalle niin pian kuin mahdollista sekä kerrottava lisäksi, mikä on ollut hinnanmuutoksen peruste ja mitä matkapaketin osia muutos koskee.

Hinnankorotuksesta on ilmoittava matkustajalle pysyvällä välineellä viimeistään 20 päivää ennen matkan alkua.

8.3. Jos matkan hintaa korotetaan sopimuksen tekemisen jälkeen enemmän kuin 8 % kohdassa 8.2. mainitun mukaisesti laskettuna, matkustajalla on oikeus purkaa sopimus. Matkustajan on ilmoitettava sopimuksen purkamisesta matkanjärjestäjälle matkanjärjestäjän ilmoittamassa kohtuullisessamääräajassa tai ellei määräaikaa ole ilmoitettu, seitsemän päivän kuluessa siitä, kun matkustaja sai tiedon hinnan korotuksesta. Sähköisellä välineellä tiedoksi annettu ilmoitus katsotaan vastaanotetuksi sinä päivänä, jolloin matkanjärjestäjä sen lähetti.  Jos ilmoituksen saapumisen ajankohdasta ei voida esittää muuta selvitystä, postitse lähetetyn ilmoituksen katsotaan saapuneen vastaanottajalle seitsemäntenä päivänä sen lähettämisestä.

Jos matkustaja peruuttaa sopimuksen, hänelle on palautettava hänen maksamansa maksusuoritukset ilman aiheetonta viivytystä, mutta viimeistään 14 päivän kuluessa siitä, kun matkustaja on peruuttanut sopimuksen. Oikeus mahdolliseen vahingonkorvaukseen määräytyy 16. kohdan mukaan.  

8.4. Matkanjärjestäjän on hyvitettävä matkustajalle ennen matkaa tapahtuva kohtien 8.1. a-c syihin perustuva kustannusten laskua vastaava osuus. Matkanjärjestäjä saa veloittaa maksun palautuksesta aiheutuvat tosiasialliset hallintokulut. 

9. Matkanjärjestäjän tekemät muutokset matkapakettisopimukseen

9.1. Jos matkanjärjestäjä tekee ennen matkan alkua matkan kokonaisuuden kannalta merkitykseltään vähäisiä muutoksia matkapakettisopimukseen, matkustajalla ei ole oikeutta sopimuksen peruuttamiseen, hinnanalennukseen tai vahingonkorvaukseen. Merkitykseltään vähäisinä muutoksina voidaan pitää sellaisia muutoksia, joihin matkustaja on matkakohteen tai matkan luonteen perusteella voinut kohtuudella varautua, kuten yhden matkapakettiin kuuluvan retken peruuntumista, jos matkaan sisältyy useita retkiä.

9.2. Merkittävät matkanjärjestäjän tekemät muutokset, jotka oikeuttavat matkustajan peruuttamaan matkan, on lueteltu kohdassa 5.1.

9.3. Jos matkanjärjestäjä tekee muita kuin kohdan 9.1. tarkoittamia merkitykseltään vähäisiä tai kohdan 9.2. mukaisia matkan peruuttamisen oikeuttavia muutoksia, matkustaja on velvollinen maksamaan matkan hinnan ja muut sovitut maksut ottaen kuitenkin huomioon, mitä kohdissa 15 ja 16 on määrätty matkustajan oikeudesta hinnanalennukseen ja vahingonkorvaukseen.

9.4. Matkanjärjestäjän on ilmoitettava muutoksista matkustajalle pysyvällä tavalla selkeästi, näkyvästi ja ymmärrettävästi.

9.5. Vähäisen osanottajamäärän vuoksi matkanjärjestäjällä on matkan tai matkasarjan peruuttamisen sijaan oikeus toteuttaa matka muuttamalla kuljetusvälinettä, reittiä ja aikataulua, jos muutokset eivät olennaisesti muuta matkan luonnetta. Muutoksista on ilmoitettava matkustajalle viimeistään:

1) 20 päivää ennen matkan alkamista, jos matka kestää yli kuusi päivää;

2) 7 päivää ennen matkan alkamista, jos matka kestää kahdesta kuuteen päivään;

3) 48 tuntia ennen matkan alkamista, jos matka kestää alle kaksi päivää.

Matkustajalla voi olla edellä mainittujen muutosten vuoksi oikeus 15 ja 16 kohdissa mainittuihin hinnanalennukseen ja/tai vahingonkorvaukseen.

10. Matkanjärjestäjän oikeus peruuttaa ja keskeyttää matka

10.1. Matkanjärjestäjällä on oikeus peruuttaa matka, jos

a) matkalle ei ole ilmoittautunut riittävästi osanottajia ja matkanjärjestäjä on matkaa koskevissa ennakkotiedoissa tai muussa materiaalissa (esim. matkaohjelmassa tai muissa matkadokumenteissa) maininnut matkan toteuttamisen riippuvan osanottajamäärästä. Vaadittu osanottajamäärä voi koskea joko yksittäistä matkaa tai tiettyyn matkakohteeseen tehtävää matkasarjaa. Peruuttamisesta on ilmoitettava matkustajalle viimeistään:

1) 20 päivää ennen matkan alkamista, jos matka kestää yli kuusi päivää; 

2) 7 päivää ennen matkan alkamista, jos matka kestää kahdesta kuuteen päivään; 

3) 48 tuntia ennen matkan alkamista, jos matka kestää alle kaksi päivää. 

b) matkanjärjestäjän mahdollisuudet toteuttaa matka sovitulla tavalla ovat sopimuksen tekemisen jälkeen olennaisesti vaikeutuneet matkakohteessa tai sen läheisyydessä ilmenneiden sotatoimien, muiden vakavien turvallisuusongelmien, kuten terrorismin, luonnonkatastrofien, kuten tulvien, maanjäristysten tai sääolosuhteiden, lakon, merkittävien ihmisten terveyteen vaikuttavien riskien, kuten vakavan taudin esiintymisen matkakohteessa tai vastaavan tilanteen takia taikka jos matkaa ei muusta odottamattomasta syystä voida toteuttaa vaarantamatta matkustajan henkeä tai terveyttä. Myös keskeisten palvelujen, kuten sähkön tai veden saannin keskeytyminen matkakohteessa esimerkiksi luonnonmullistuksen tai lakon vuoksi voivat olla kyseisiä syitä.

Peruuttamisesta on ilmoitettava matkustajalle niin pian kuin mahdollista.

10.2. Jos kohdassa 10. 1.b. mainittu tilanne syntyy matkan aikana, matkanjärjestäjällä on oikeus keskeyttää matka ja tehdä matkaohjelmaan muita välttämättömiä muutoksia. Matkanjärjestäjän on viivytyksettä matkan jälkeen palautettava matkustajalle saamatta jääneitä palveluksia vastaava osa matkan hinnasta.

10.3. Peruutettuaan matkan matkanjärjestäjän on palautettava matkustajan maksusuoritukset viimeistään 14 päivän kuluessa siitä, kun sopimus on peruutettu.

11. Matkanjärjestäjän oikeus purkaa sopimus

Matkanjärjestäjällä on oikeus purkaa sopimus, jos matkustaja ei ole maksanut matkan hintaa tai sen osaa viimeistään sovittuna maksupäivänä. Edellytyksenä matkanjärjestäjän oikeudelle purkaa sopimus on, että matkustaja on saanut kohtuullisen maksuajan. Asiakirjassa, jossa maksuaika mainitaan, on kerrottava matkanjärjestäjän oikeudesta purkaa sopimus maksun laiminlyönnin takia.

12. Virhe ja virheilmoitus

12. 1. Matkanjärjestäjän suorituksessa on virhe, jos

a) matka ei palveluksiltaan tai muilta järjestelyiltään vastaa sitä, mitä on sovittu tai voidaan katsoa sovitun, tai

b) matkanjärjestäjä on laiminlyönyt antaa matkustajalle matkapalveluyhdistelmistä annetun lain edellyttämiä tietoja matkaan sovellettavista ehdoista, matkan sisällöstä, tarvittavista matkustusasiakirjoista, matkaa koskevista terveysmääräyksistä, kuljetusyhteyksistä aikatauluineen sekä muita matkustajalle tarpeellisia tietoja, kuten ohjeita matkan aikana mahdollisesti sattuvan sairastumisen, onnettomuuden tai muun vastaavan tapahtuman varalta ja tämän voidaan olettaa vaikuttaneen matkustajan päätöksentekoon, tai

c) matkanjärjestäjä on laiminlyönyt kohdan 2.5. mukaisen avustamisvelvollisuutensa.

12.2. Matkustajan tulee varautua kohtuulliseen kuljetusaikataulun muutokseen. Virheenä ei pidetä kuljetusaikataulun muutosta, jos sen seurauksena matkakohteessa oloaika lyhenee tai pitenee vähintään 2 mutta alle 5 vuorokautta kestävällä matkalla enintään 4 tuntia, 5 – 8 vuorokautta kestävällä matkalla enintään 5 tuntia ja yli 8 vuorokautta kestävällä matkalla enintään 8 tuntia. Jos matkan kesto alittaa 2 vuorokautta, virheen arviointi tehdään tapauskohtaisesti.

12.3. Kyseessä ei ole virhe, jos matkustaja ei käytä matkaan sisältyvää kuljetusta tai muita palveluja tai käyttää niitä vain osittain.

12.4. Virheilmoitus

Matkustaja ei saa vedota virheeseen matkan jälkeen, ellei hän ilmoita virheestä matkanjärjestäjälle tai matkanvälittäjälle kohtuullisessa ajassa siitä, kun hän havaitsi virheen tai hänen olisi pitänyt se havaita. Virheestä, joka voidaan korjata matkan aikana, on ilmoitettava matkanjärjestäjälle tai -välittäjälle niin pian kuin mahdollista.

Ellei virheen välitön korjaaminen ole tarpeen, matkustajan on asetettava kohtuullinen aika virheen korjaamiselle. Kohtuullista aikaa arvioitaessa tulee ottaa huomioon matkan kesto, kohde ja muut matkan luonteeseen liittyvät seikat.

Edellä mainittu ei kuitenkaan estä matkustajaa vetoamasta virheeseen, jos matkanjärjestäjä tai muu elinkeinonharjoittaja, jota matkanjärjestäjä on käyttänyt apunaan sopimuksen täyttämisessä, on menetellyt törkeän huolimattomasti tai kunnianvastaisesti ja arvottomasti.

13. Virheen korjaus

13.1. Matkanjärjestäjän on korjattava virhe välittömästi tai, jos välitön korjaus ei ole tarpeen, matkustajan asettamassa kohtuullisessa määräajassa ja siten, ettei matkustajalle aiheudu siitä kustannuksia tai olennaista haittaa. Kohtuullista määräaikaa virheen korjaamiselle määriteltäessä otetaan huomioon virheen laatu ja sen merkitys matkustajalle sekä matkanjärjestäjän mahdollisuudet korjata virhe.

Matkustajalla voi korjaamisesta huolimatta olla oikeus kohdan 15. mukaiseen hinnanalennukseen virheen kestoajalta sekä kohdan 16. mukaiseen vahingonkorvaukseen.

13.2. Matkanjärjestäjä ei ole velvollinen korjaamaan suorituksessaan olevaa virhettä, jos virheen korjaaminen on mahdotonta tai se aiheuttaa matkanjärjestäjälle kohtuuttomia kustannuksia. Kustannusten kohtuuttomuutta arvioitaessa otetaan huomioon virheen suuruus ja kyseisten matkapalvelujen arvo.

Jos matkanjärjestäjä ilmoittaa, ettei korjaa virhettä, tai jos korjausta ei suoriteta välittömästi silloin, kun se olisi välttämätöntä tai matkustajan asettamassa kohtuullisessa määräajassa, matkustaja voi tehdä sen itse. Matkustajalla on tällöin oikeus saada korvaus virheen korjauksesta aiheutuneista kustannuksista. 

Jos matkustaja itse korjaa matkanjärjestäjän suorituksessa olevan virheen, matkanjärjestäjä ei ole velvollinen korvaamaan tästä matkustajalle aiheutuneita kustannuksia, mikäli virheen korjaamisesta aiheutuneet kustannukset ovat kohtuuttomat. Matkanjärjestäjän käyttäessä tämän kohdan mukaista kieltäytymisoikeuttaan matkustajalla on oikeus kohtien 15. ja 16. mukaiseen hinnanalennukseen ja vahingonkorvaukseen. 

14. Vaihtoehtoisten palvelujen tarjoaminen matkan aikana

Jos merkittävää osaa matkapalveluista ei voida matkan aikana suorittaa sovitun mukaisesti, on matkanjärjestäjän tarjottava ilman matkustajalle aiheutuvia lisäkustannuksia matkapaketin jatkamiseksi soveltuvat vaihtoehtoiset järjestelyt, jotka ovat mahdollisuuksien mukaan laadultaan vähintään samantasoiset kuin sovitut matkapalvelut. Velvollisuus tarjota vaihtoehtoisia järjestelyjä koskee myös tapauksia, joissa matkustajan paluu matkan lähtöpaikalle ei toteudu sovitulla tavalla. 

Matkanjärjestäjän on myönnettävä matkustajalle asianmukainen hinnanalennus, jos vaihtoehtoiset järjestelyt sisältävä matkapaketti on laadultaan heikompi kuin matkapakettisopimuksen mukainen paketti. 

Matkustaja saa kieltäytyä tarjotuista vaihtoehtoisista järjestelyistä, jos ne eivät ole verrattavissa matkapakettisopimuksessa sovittuun tai jos tarjottu hinnanalennus ei vastaa virheen merkitystä. Jos matkustaja kieltäytyy perustellusti vaihtoehtoisista järjestelyistä tai jos sellaisia ei ole mahdollista tarjota, matkustajalla on oikeus asianmukaiseen hinnanalennukseen ja vahingonkorvaukseen siinäkin tapauksessa, että hän ei pura sopimusta. Jos matkapakettiin sisältyy matkustajan kuljetus, matkanjärjestäjän on järjestettävä ilman aiheetonta viivytystä matkustajalle sopimusta vastaava paluukuljetus ilman, että siitä aiheutuu matkustajalle lisäkustannuksia.

Jos matkustaja ilman edellä mainittuja hyväksyttäviä perusteita kieltäytyy tarjotuista vaihtoehtoisista järjestelyistä, hänellä ei ole oikeutta vahingonkorvaukseen tai hinnanalennukseen. 

15. Hinnanalennus

Jos virhettä ei ole korjattu viivytyksettä matkanjärjestäjän kustannuksella tai jos virhe ei ole korjattavissa, matkustajalla on oikeus virheen merkitystä vastaavaan hinnanalennukseen, ellei matkanjärjestäjä osoita, että virhe johtuu matkustajasta.

Oikeutta hinnanalennukseen ei kuitenkaan ole, jos virhe on merkitykseltään vähäinen suhteessa koko sopimukseen. Hinnanalennusta laskettaessa lähtökohtana on matkapaketin kokonaishinta, eikä virheen sisältäneen yksittäisen matkapalvelun hinta. Virheen merkitystä arvioitaessa voidaan ottaa huomioon myös matkustajan yksilölliset tarpeet ja erityiset toiveet sopimusta tehtäessä.

16. Vahingonkorvaus

16.1. Matkustajalla on oikeus korvaukseen vahingosta, jonka matkanjärjestäjän suorituksessa oleva virhe on hänelle aiheuttanut. Matkanjärjestäjän on suoritettava korvaus matkustajalle ilman aiheetonta viivytystä.

Matkustajalla ei kuitenkaan ole oikeutta korvaukseen, jos matkanjärjestäjä osoittaa, että 

1) virhe johtuu matkustajasta;

2) virhe johtuu kolmansista osapuolista, joilla ei ole yhteyttä matkapalvelujen tarjoamiseen, eikä se olisi kohtuullisesti ollut ennakoitavissa tai estettävissä; 

3) virhe johtuu 16.9. kohdassa tarkoitetuista ylivoimaisista tilanteista.

16.2. Korvattavia vahinkoja ovat esimerkiksi virheestä matkustajalle aiheutuneet ylimääräiset menot ja hyödyttömiksi käyneet menot sekä kotiinpaluun viivästymisen yhteydessä syntynyt ansionmenetys, yöpymisen järjestämisestä aiheutuneet ylimääräiset kulut sekä loma- tai matkanautinnon menettäminen. Viimeksi mainittu edellyttää matkapalvelujen suorittamisessa ilmennyttä merkittävää virhettä.

16.3. Matkustajalla on matkatavaroiden kuljetuksen viivästymisestä johtuvasta tavaroiden käytön estymisestä oikeus korvaukseen, jos siitä viivästyksen kesto ja muut seikat huomioon ottaen on katsottava aiheutuneen haittaa matkustajalle.

16.4. Matkustajan on pyrittävä rajoittamaan vahingon määrää parhaansa mukaan. Matkanjärjestäjä ei vastaa vahingosta, joka on aiheutunut matkustajan omasta tuottamuksesta.

16.5. Ilma-, meri-, tai rautatiekuljetuksen aikana tapahtuneen vahingon osalta vahingonkorvaus määräytyy niiden säännösten tai sopimusten perusteella, joita alihankkijana toimiva kuljetusyhtiö soveltaa omassa toiminnassaan. Matkanjärjestäjän korvausvastuuseen kuljetukseen liittyvästä vahingosta sovelletaan mitä kyseisestä kuljetuksesta säädetään merilaissa (674/1994) tai merten matkustajaliikenteen harjoittajan vastuusta onnettomuustapauksessa annetussa Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksessa (EY) N:o 392/2009, kuljetuksesta ilma-aluksessa annetussa laissa (289/1937), ilmakuljetussopimuslaissa (45/1977), ilmakuljetuslaissa (387/1986), rautatiekuljetuslaissa (1119/2000), matkustajien ja heidän matkatavaroidensa ilmakuljetusta koskevasta lentoliikenteen harjoittajien korvausvastuusta annetussa neuvoston asetuksessa (EY) N:o 2027/97 taikka siitä määrätään kansainvälisiä rautatiekuljetuksia koskevassa yleissopimuksessa (COTIF; SopS 5/1985), eräiden kansainvälistä ilmakuljetusta koskevien sääntöjen yhtenäistämisestä tehdyssä yleissopimuksessa (SopS 76/2004), matkustajien ja matkatavaroiden kuljettamisesta meritse vuonna 1974 tehdyn Ateenan yleissopimuksen vuoden 2002 pöytäkirjassa (SopS 70/2017).

16.6. Matkustajalle myönnettävä vahingonkorvaus määräytyy syntyneen vahingon suuruuden perusteella, mutta se ei voi koskaan olla enempää kuin kolme kertaa matkan hinta.  Tämä vastuunrajoitus ei koske kuitenkaan henkilövahinkoa eikä tahallaan tai huolimattomuudesta aiheutettua muuta vahinkoa.

16.7. Saadakseen korvausta matkustajan on näytettävä, että matkanjärjestäjän suorituksessa on virhe ja että hänelle aiheutunut vahinko on syy-yhteydessä kyseiseen virheeseen. Korvauksen vaatijalla on myös näyttötaakka vahingon määrästä. 

16.8. Matkustajan vahingonkorvausvelvollisuuteen suhteessa matkanjärjestäjään sovelletaan kohtaa 2.6.3. 

16.9. Ylivoimaiset tilanteet (väistämättömät ja poikkeukselliset olosuhteet)
Matkanjärjestäjä ei ole vastuussa vahingosta, joka aiheutuu väistämättömistä ja poikkeuksellisi

Suosituimmat haut

Ostoskorisi on tyhjä

Toimitusehdot

Nämä toimitusehdot ovat voimassa 18.5.2018 alkaen.

Verkkokauppa

Xenia Tours Oy
Rinnenmäentie 40
07150 Laukkoski

050 597 7565
info@xeniatours.fi
www.xeniatours.fi
0975711-4

Xenia Toursin nettikauppa myy tuotteita täysi-ikäisille yksityishenkilöille. Matkatoimistoalalla on käytössä voittomarginaalijärjestelmä. Tästä syystä tuotteiden hinnat eivät sisällä arvonlisäveroa (alv 0 %). Tuotteiden hinnan lisäksi perimme toimistomaksua 15 €/tilaus, mikäli lähetämme sinulle erillisen laskun postilla. Pidätämme oikeuden hintojen ja toimituskulujen muutoksiin.

Tilaaminen

Tuotteet tilataan verkkokaupassa siirtämällä ne ostoskoriin ja maksamalla ostoskorin sisältö verkkomaksupalvelussa. Kaikki asiakastiedot käsitellään luottamuksellisesti. Tilauksen yhteydessä kysyttyjä tietoja käytetään matkojen järjestämisen, varaamiseen ja markkinointiin, kuten on tarkemmin kerrottu kohdassa Tietosuoja. Tilatessasi verkkokaupasta sinun edellytetään tutustuneen ja sitoutuneen kulloinkin voimassa oleviin matkapakettiehtoihin.

Maksaminen ja maksutavat

Maksupalveluna toimii Klarna Checkout, jonka kautta maksuvaihtoehtoina toimivat lasku, osamaksu, korttimaksu sekä verkkopankkimaksut.

Ilmoittamalla tietoja kassalla hyväksyt Klarna AB:n (Klarna AB, Sveavägen 46, 111 34 Stockholm) ehdot. Painamalla ”Osta” painiketta hyväksyt yleiset valmismatkaehdot ja Xenia Tours mahdolliset erityismatkaehdot.

Tilaus- ja maksuvahvistus

Kun olemme vastaanottaneet tilauksesi, lähetämme sinulle välittömästi sähköpostilla tilausvahvistuksen, josta näkyvät tilaustietosi. Tarkasta aina tilausvahvistuksen sisältö. Jos sinulla on kysyttävää, ota yhteys asiakaspalveluumme puhelin 040-580 1726 tai 050-597 7565 tai sähköposti info@xeniatours.fi. Säästä tilausvahvistus, mikäli joudut ottamaan yhteyttä meihin. 

Tilausvahvistus on todiste matkustajan varaamasta matkasta. Matkustajalla on velvollisuus heti tarkistaa tilausvahvistus ja ilmoittaa virheistä. Tarkista laskusta ja matkustusasiakirjoista hotelli-, laiva- ja lentotietojen sekä matkapäivien oikeellisuus ja matkustajien tiedot (nimi, sukupuoli, lasten ikä yms.). Mahdollisten epäselvyyksien ilmetessä ota välttömästi yhteyttä toimistoomme. 

Asiakaspalveluumme saat yhteyden seuraavilla tiedoilla:

Xenia Tours Oy
Rinnenmäentie 40
07150 Laukkoski

050 597 7565
info@xeniatours.fi
www.xeniatours.fi
0975711-4

Toimistomaksu ja matkan peruuttaminen

Tuotteiden hinnan lisäksi perimme toimistomaksua 15 €/tilaus, mikäli lähetämme sinulle erillisen laskun postissa. Pidätämme oikeuden hintojen ja toimistomaksun muutoksiin. Matkan peruutusehdot on selitetty tarkemmin kohdassa Seuramatkaehdot.